וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמוד אנגלית כמו אמריקאים: המורה שפיתחה בית ספר בינלאומי

בשיתוף JBE

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 15:21

אין זה סוד שאנגלית פותחת דלתות. אך בישראל של היום, יש עדיין כמות אדירה של אנשים שאנגלית עבורם זה אתגר לא מפוצח. בדיוק בגלל זה החליטה ג'ודי בוחניק להקים את JBE

ג'ודי בוחניק JBE בית ספר ללימודי אנגלית. jbe tutoring,
ג'ודי בוחניק JBE בית ספר ללימודי אנגלית/jbe tutoring

אין זה סוד שאנגלית פותחת דלתות. אך בישראל של היום, יש עדיין כמות אדירה של אנשים שאנגלית עבורם זה אתגר לא מפוצח. עבור אחרים, הדיבור באנגלית אינו טבעי גם אם הם יודעים אנגלית טוב, פשוט בגלל שאין להם עם מי לדבר בשגרת היום יום. לכן גם בקרב הישראלים שיודעים אנגלית, יש הבדל גדול בין רמת ההבנה הטובה לרמת הדיבור הנמוכה

הסיבות לחוסר הביטחון של ישראלים בדיבור באנגלית מגוונות; ראשית, צורת הלימוד בארץ מכוונת את התלמידים להצליח בבחינות ולא באמת לדעת אנגלית. עיקר לימודי האנגלית בבתי הספר מתמקד בדקדוק ולא בדיבור ותלמידים משננים חוקים במקום לעבוד על כישורי הדיבור באנגלית, דווקא בזמן החשוב ביותר עבורם ללמוד את השפה המדוברת ש"על הדרך" גם משפרת את הדקדוק. בעיה נוספת בה נתקלים ישראלים כאשר הם צריכים לדבר אנגלית היא ההבדל התרבותי. בזמן שבישראל יש פתיחות בדיבור והכל "על השולחן", אופן הדיבור של אמריקאים למשל, שומר מאוד על המרחב הפרטי, לא "מסתחבק" ובכלל, יותר פורמלי מאשר חברי.

את הליקויים הללו בלימוד האנגלית בישראל סוחבים איתם ישראלים רבים אל החיים הבוגרים, ללימודים אקדמיים ולעבודה. אלו מאיתנו שימצאו את עצמם עובדים לפתע בארצות הברית או במדינה אחרת, ירגישו מהר מאוד את הפערים בין האנגלית "הישראלית" שהם מגיעים איתה לבין זו המקומית. הקושי באנגלית של ישראלים בארץ ובארצות הברית הדליק נורה אדומה לג'ודי בוחניק, מורה לאנגלית בעצמה ובעלת בית הספר JBE TUTORING ללימודי אנגלית ומקצועות אקדמיים באנגלית.

בית הספר שלה פועל מאז 2017 בארה"ב ובישראל ומאפשר לישראלים ללמוד ולדבר אנגלית כמו אמריקאים בזכות שיטות לימוד ייחודיות ובעיקר בזכות צוות מורים אמריקאים ש"לא באים לשחק משחקים", הם באים ללמד אנגלית בדיוק כמו שאמריקאים לומדים אותה.

אבל לחלק הזה נגיע עוד מעט.

את הסיפור של ג'ודי בוחניק אפשר בקלות להפוך לסרט. המורה שלימדה אנגלית במתנ"ס בלוד הפכה לבעלים של בית ספר בינלאומי המלמד ישראלים ואמריקאים את כל המקצועות האקדמיים בדגש על לימודי אנגלית. את ג'ודי פגשנו לראיון בזום, כשהיא במשרדה בניו ג'רזי.

ג'ודי, איך הכל התחיל?

"אני חיה ונושמת אנגלית כל חיי, עד גיל 12 חייתי בדרום אפריקה, למדתי תואר תואר ראשון בחינוך עם התמחות באנגלית, אני בעלת רישיונות הוראת אנגלית כשפה שניה, לימדתי אנגלית בבתי ספר, במתנ"סים וגם שיעורים פרטיים. למרות זאת, אחרי שלימדתי כשנתיים בבתי ספר, הבנתי שאני לא מצליחה לקדם את האנגלית של התלמידים כמו שאני רוצה, עזבתי את מערכת החינוך ועברתי לעבוד במדען הראשי (היום הרשות לחדשנות), שם ייצגתי את ישראל בתוכנית מחקר ופיתוח בינלאומית. בהמשך השתלבתי בהייטק ועבדתי בחברות בינלאומיות. החיים הובילו אותי לחיות בארה"ב, אבל למרות היותי דוברת אנגלית, מצאתי את עצמי מתמודדת עם אתגרי התאקלמות תרבותיים במיוחד של שלושת ילדי, שהיו קטנים באותה תקופה.

הבנתי שלא אוכל לחזור להייטק והחלטתי לחזור אל עולם ההוראה. לשם כך הייתי צריכה להוציא תעודה הוראת אנגלית אמריקאית (בנוסף לישראלית שכבר הייתה ברשותי), אך גם עם התעודה התקשיתי למצוא עבודה כמורה לאנגלית כשפה שניה בשל הביקוש הנמוך בבתי הספר המקומיים. לבסוף, מצאתי את עצמי מלמדת עברית בבתי ספר יהודיים ובמקביל עוזרת לילדים של ישראלים שעברו לגור בארצות הברית לחזק את האנגלית ולהשתלב מהר יותר במסגרות האמריקאיות.

אחרי מספר שנים, כשכמות התלמידים הפרטיים שלימדתי מילאה את כל זמני הפנוי, חברה המליצה לי לפתוח בית ספר ללימודי אנגלית וכך נולד בית הספר JBE TUTORING.

ממש כמו אש בשדה קוצים, הביקוש גבר למורים לאנגלית ולמקצועות נוספים כגון מתמטיקה, מדעים ואפילו SAT ו-ACT (בחינות קבלה לקולג'ים בארה"ב) ממשפחות ישראליות ואמריקאיות וכך מצאתי את עצמי מעסיקה מורים נוספים, עד שמהר מאוד הגענו להעסקה של כ-50 מורים. עם הזמן זיהינו תחומים נוספים שמקשים על התאקלמות מהירה וחלקה ופיתחנו פתרונות גם עבורם, לדוגמא לימודי מתמטיקה. שיטת הלימוד של מתמטיקה בארצות הברית שונה לחלוטין מזו הנלמדת בישראל, ההורים שבעצמם מתמודדים עם השינויים עקב המעבר, לא תמיד חשופים להבדלים האלו וזה מקשה עליהם לעזור לילדיהם וכתוצאה מכך הילדים עצמם מתקשים להמשיך ללמוד ביעילות בזמן כל כך קריטי".

אז אתם למעשה מפתחים תכניות לימודים שעונות לא רק על הצורך לדעת לדבר אנגלית, אלא גם על צורכי התרבות והחיים באמריקה?

"נכון מאוד. המעבר לארץ חדשה כולל הרבה מאוד תחומים שצריך לתת עליהם מענה כדי ליהנות ממעבר קל והשתלבות מהירה, חינוך הוא חלק מזה. תחשבו על זה לרגע; הורים שעוברים לארצות הברית עם הילדים, עסוקים עד מעל הראש באלף ואחת משימות ובזמן הזה הילדים צריכים להתחיל להשתלב בבתי הספר המקומיים להתרגל לחיים החדשים חברתית ואקדמית. זה בדיוק המקום שאנחנו מנסים לעזור בו. את תכנית "נחיתה רכה לילדים" פיתחנו כי ראינו את הקושי העצום שיש לילדים בגילאי יסודי בשבועות הראשונים בבתי הספר. תנסה לדמיין את הימים הראשונים בבית הספר של ילד ישראלי בכיתה ב' או ג' שרק עבר לארצות הברית. כולם סביבו מדברים אנגלית, הכל כתוב באנגלית, בתחילת כל יום הילדים עומדים ואומרים את ה-Pledge of Allegiance, למורה לא קוראים בשם הפרטי כמו בארץ ועוד הרבה דברים קטנים שההורה אפילו לא מכיר. בסדנה שנמשכת חמישה ימים ומתקיימת לפני תחילת שנת הלימודים אנחנו מדמים כיתה ונוגעים בכל הנקודות האלו. התגובות החיוביות וההלם של ההורים מהכניסה החלקה לגנים ובתי הספר של עשרות הילדים שעברו את הסדנה בארבע השנים שהיא מתקיימת פשוט מחממות את הלב.

נחזור רגע ללימודי המתמטיקה עליהם דיברנו קודם לכן, שיטות הלימוד בישראל ובארצות הברית שונות כל כך, ויחד עם הבדלי השפה והטרמינולוגיה לא מעט ילדי חטיבה ותיכון שחזקים במתמטיקה פתאום מוצאים את עצמם משובצים לכיתות החלשות כשהם עוברים לארצות הברית, או משובצים בהקבצות הנמוכות או במסלולי המתמטיקה הנמוכים כאשר הם חוזרים לישראל. כדי לעזור לילדים שעוברים מישראל להימנע מהמצב הזה, הכנו מילון מונחים מתמטיים עברי-אנגלי אותו ניתן להוריד מהאתר שלנו בחינם, אנחנו מעלים לאתר בתחילת כל קיץ את השאלות שבתי הספר המקומיים מפרסמים לתלמידים כדי שיוכלו לתרגל את עצמם, ואנחנו מקיימים הרצאות אינטרנטיות (וובינרים) להורים עם צוות המורים למתמטיקה של JBE TUTORING בהם הם מסבירים על צורת לימודי המתמטיקה בארצות הברית, גם זה כמובן חינם - אין כסף. לאלו שחוזרים לארץ עם ילדים שעולים לחטיבה בוגרת ולתיכון אחרי שנים בארצות הברית ומעוניינים שילדיהם ילמדו ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד, פיתחנו את סדנת מתמטיקה לחוזרים. הסדנה מועברת במהלך חודשי האביב על ידי מורה למתמטיקה ישראלי שמכיר את שיטת הלימוד האמריקאית, אבל חשוב מכך הוא מכיר את הסילבוס של משרד החינוך ואת דרישות המתמטיקה של מערכת החינוך הישראלית.

אבל לא רק על הילדים אנחנו חושבים, את "אנגלית בפיג'מה" למשל פיתחנו כי ראינו שיש הרבה נשים שעברו לארץ חדשה, לא רק ארצות הברית, ורוצות לצאת לעבודה או להרחיב את המעגל החברתי שלהן, או כאלו שחיות בישראל ועובדות בחברות בינלאומיות או סתם נשים שמעוניינות לדבר בחופשיות באנגלית, אך הן לא מרגישות בנוח עם השפה ואין להן איך לתרגל. במסגרת התוכנית, כל שבוע נשים ישראליות מכל העולם נפגשות ובהנחיית מורה אמריקאית שלא מבינה עברית, הן מדברות על נושאים שונים ועל טעויות שפה נפוצות וגם מקבלות שיעורי בית, אבל הכי חשוב - אין בכלל עברית - רק אנגלית. שנים רבות לימדנו ישראלים רק בארצות הברית, אבל בעקבות הקורונה התחלנו לפתוח תכניות גם לישראלים החיים בישראל".

איך ישראלים בארץ לומדים אתכם אנגלית?

"בארץ יצרנו תכניות לימודים מגוונות. עבור ילדים שחיו בחו"ל וחזרו לישראל ומדברים אנגלית ברמת שפת אם, יש לנו תוכניות קבוצתיות המועברות על ידי מורים לאנגלית כשפה ראשונה. לעומת זאת לילדים שגדלו כל חייהם בישראל אנחנו מציעים תוכניות שמועברות על ידי מורים אמריקאים המתמחים בלימודי אנגלית כשפה שניה ויש כמובן משפחות שמעדיפות שילדיהם ילמדו עם המורים באופן אישי, בשיעור פרטי. כל התוכניות מועברות על-ידי מורים אמריקאים, החיים ומלמדים בארצות הברית. זה יתרון ענק, כי מקומות רבים נעזרים במורים מרחבי העולם, לרוב ממקומות שזול להעסיק בהם מורים כמו מזרח אירופה או אסיה. אני יודעת שההיצע בתחום לימודי האנגלית גדול, אבל חשוב להבין שמי שרוצה לדעת אנגלית כמו אמריקאי חייב לוודא שהוא לומד אצל מורה אמריקאי. כמי שחיה ונושמת את האנגלית כל חיי, חשוב לי שילדים ומבוגרים בישראל יוכלו לתקשר באנגלית ברמה הכי גבוהה בכל מקום בעולם. לשם כך הצבנו ל-JBE מטרה להתרחב גם בארץ, לחבור למשרד החינוך, למתנ"סים, לעמותות, לחברות ועוד. אנחנו מספקים ערכים ולא רק שפה. כדי להעביר את הערכים הללו לישראלים בישראל ולקהילה הישראלית שחיה בארצות הברית אנו מקיימים שיעורים פתוחים והרצאות אינטרנטיות (וובינרים) מעת לעת וגם מקיימים באופן קבוע שעת סיפור ופעילות באנגלית להורים וילדים ללא עלות".

נשמע מדהים, איפה אפשר להצטרף?

"אפשר לבקר באתר שלנו ולמצוא עדכונים על כל התכניות וכמובן גם על המפגשים החינמיים שלנו למבוגרים ולהצטרף לשעת סיפור באנגלית עם הילדים ללא עלות. אחרי כל כך הרבה שנים שאני חיה בארצות הברית אני עדיין נפעמת מרמת השירות הגבוהה שאני מקבלת כלקוחה וכשהקמתי את JBE החלטתי שאני מאמצת את השיטה הזו. הכי חשוב לי ולצוות שהלקוחות יהיו מרוצים ויקבלו את התמורה הטובה ביותר לכסף שהם שילמו. אנחנו עובדים במפגשים ללא התחייבות. עבור שיעורי 1-1 המשפחה משלמת בסוף החודש רק על השיעורים שהתקיימו ועבור המפגשים הקבוצתיים ההורים קונים כרטיסיה אותה אנו מנקבים רק אם התלמיד השתתף בשיעור. יתר על כן, אנחנו מאוד גמישים עם התלמידים שלנו ואם מישהו לא רוצה להמשיך הוא יקבל את כספו בחזרה במלואו, בלי שאלות. מידע על הקורסים ותכניות הלימוד שלנו אפשר למצוא באתר שלנו. אנחנו כל הזמן מוסיפים עוד תכניות וקורסים, כך ששווה לעקוב".

בשיתוף JBE

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully