וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנות לפני איטום: כך תעשו זאת בצורה נכונה

בשיתוף מכלל

עודכן לאחרונה: 15.3.2022 / 14:03

כקבלני איטום, לרוב אנו מבצעים עבודות איטום על גבי תשתית בטון. אך אם רוצים לחבר בין תשתית הבטון לבין מערכת האיטום, יש ליצור את התנאים הדרושים לכך. צוות מכלל ישב לשיחה מרתקת ופותחת עיניים עם המהנדס שמעון פיטוסי על הכנות לפני איטום

איטום גגות. ShutterStock
איטום גגות/ShutterStock

"לא כל קבלן איטום למד הנדסת בניין, ולא כל מהנדס בניין למד איטום", אומר שמעון פיטוסי, המהנדס הראשי והסמנכ"ל של חברת "ביטום". "אז כאשר מי שמדבר איטום אינו מדבר בטון, ומי שמדבר בטון אינו מדבר איטום, הקושי והאתגר הם גדולים ורציניים, ולא סתם אנחנו יכולים לראות כמה זה מתבטא בפועל בשטח - נזילות הן עניין שכיח לצער כולנו, גם במבנים ישנים וגם במבנים חדשים".

מה הפתרון?

"חשוב להבין שהשלב הקריטי ביותר בתהליך עבודות האיטום הוא שלב ההכנות. פעם השתתפתי בפאנל שאורגן בכנס איטום, והתעורר ויכוח האם 85% או 90% מהכשלים באיטום נגרמים כתוצאה מחוסר הכנות או מהכנות לא טובות. במילים אחרות, אין בכלל ויכוח על זה שההכנות הן קריטיות לעבודת האיטום".

אז איך מכינים את הבטון לאיטום?

"זו תורה שלמה, אבל אפשר לתת קווים כלליים: ראשית, יש לדאוג לבטון יבש. בטון רטוב לא יאפשר לחומר האיטום להידבק אליו מספיק טוב, אם בכלל. אמנם ישנם חומרים שמסוגלים להידבק היטב על גבי בטון לח, אבל חייבים לבדוק ולוודא מול יצרן החומר.

"דבר שני, הבטון חייב להיות נקי, כיוון שאם הבטון מכוסה בלכלוך, אז האיטום יידבק ללכלוך ולא לבטון עצמו. יש גם לציין שכיום השימוש בשמן תבניות הולך ומתרחב, אפילו לתבניות שאינן מתועשות. לצערנו, הרבה פעמים לא עושים שימוש בשמן תבניות ייעודי, אלא בשמן שרוף על מנת להוזיל עלויות, ובכמות נדיבה ביותר. במקרים כאלה, אנו עלולים להיחשף לבטון שספג לתוך שכבתו החיצונית שמן, ואז שום חומר איטום לא יצליח להידבק אליו, וזה כמובן מצריך שלב נוסף בהכנת הבטון.

"נקודה נוספת: על הבטון להיות חזק ויציב. הרבה פעמים אנו רואים בטונים ממש יפים וחלקים, אבל לעיתים, היופי הזה מסתיר קרום בטון מאוד דק וחלש, שיכול להיווצר גם במשטחים יצוקים אנכיים וגם באופקיים. הקרום הזה עלול להתנתק מהבטון במוקדם או במאוחר, ואם אטמנו את הבטון מבלי לבדוק את חוזקו ויציבותו, אנו נמצא את עצמנו במצב שכל האיטום יתנתק מהאלמנט הנאטם. לכן מומלץ תמיד לבדוק את הבטון לפני תחילת עבודות האיטום ולא להסתמך על יופיו החיצוני בלבד.

"דגש נוסף הוא עניין מישוריות הבטון עצמו. ככל שפני הבטון יהיו מישוריים יותר, כך התנהגות מערכת האיטום על גבי התשתית תהיה טובה ובריאה יותר.

"לבסוף, חשוב לי לומר, למרות שהדגשתי את חשיבות ההכנות, גם ההכנות הטובות ביותר לא יחליפו לעולם יציקת בטון טובה ואיכותית, ללא סגרגציה, בליטות, קרומים וכדומה".

מה עוד חשוב לדעת בנושא הזה?

"יש עוד הרבה מאוד שצריך לבצע ולקחת בחשבון בעת הכנת התשתית לאיטום. חלק מהדברים מפורטים בתקן ישראלי 1752, חלק 1, וכן בספר הכחול, בפרק 05. מומלץ בחום לכל מי שמתעסק בתחום, לעבור בעיון לפחות פעם אחת על המסמכים האלה - הם נותנים כלים רבים להצלחת הביצוע בתחום שלנו. חוץ מזה, תמיד ניתן להתייעץ עם מומחים ולקבל את ההנחיות, את הטיפים ואת הליווי הטובים ביותר למניעת נזילות, וכמובן, שוב, ללמוד את התחום ולא להפסיק להתעדכן בכל מה שמתחדש, גם אחרי 20 שנה במקצוע".

את כל המידע שהופיע בכתבה זו ועוד מידע רב ומקיף על טכניקות עבודה חדשות, תקנים, חומרים מתקדמים וכדומה, ניתן למצוא בקורסים המקצועיים של "מכלל" ובפרט בקורס "קבלן איטום רשוי"-ענף 134 המיועד כהכנה לבחינת רשם הקבלנים בדרך להפיכתכם - "קבלן רשום". חשוב לזכור כי להיות קבלן רשום איננו עניין פורמלי בלבד; מעבר לכך שלקבלנים רשומים יש את כל הידע המקצועי הנדרש, הם גם רשומים בפנקס הקבלנים, ויש להם אפשרות להגיש הצעות למכרזים של פרויקטים גדולים, לקבל כיסוי ביטוחי, להגיש בקשות להעסקה ישירה של עובדים זרים ועוד.

בשיתוף מכלל
  • עוד באותו נושא:
  • איטום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully