וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממה נגרמת אנמיה וכיצד ניתן להימנע ממנה?

מטעם אלטמן

עודכן לאחרונה: 22.3.2022 / 17:11

המחלה הזו מסוגלת להחליש אותנו כל כך ופוגעת משמעותית באיכות החיים, אבל ישנן דרכי טיפול ומניעה. כך תוכלו להישמר מפניה ולחסוך את הסבל שעלול להיגרם

אנמיה, המחלה שמסוגלת להחליש אותנו כל כך, היא למעשה תוצאה של מחסור המוגלובין בדם (החלבון שמעניק לדם את צבעו האדום-תפקידו להוליך את החמצן אל המערכות בגוף) או מחסור בתאי דם אדומים- מה שגורם למחסור בחמצן בגוף, ומשם, לתופעות כגון עייפות, חיוורון, קושי גדול במאמץ גופני, וקוצר נשימה. המחלה פוגעת משמעותית באיכות החיים, ומשאירה את החולה בה חלש וחסר אנרגיה. החדשות הטובות הן, שישנן דרכי טיפול ואף מניעה לתופעה, כך שניתן להישמר מפניה מראש ולחסוך את הסבל שעלול להיגרם.

seperator

מה גורם לאנמיה?

לאנמיה גורמים רבים - כולם קשורים באיבוד כדוריות דם אדומות וחוסרים בחומרים חיוניים:

* מחסור בחומרים לייצור כדוריות דם אדומות: על מנת לייצר כדוריות דם אדומות, נדרשים חומרים כמו ברזל, ויטמין B12 וכן חומצה פולית. אם קיים חוסר באי אלו מחומרים אלה, נפגעת יכולתו של הגוף ליצור כמות מספקת של כדוריות דם, ונוצרת האנמיה. תופעת החוסר נפוצה בקרב טבעונים וצמחונים, אשר לא צורכים את כלל המזונות והוויטמינים הנדרשים להם, בקרב אנשים הצורכים אלכוהול או צורכים מעט מידי ירקות ופירות, ובקרב קשישים, שמפתחים חוסרים סביב הגיל השלישי.

* אובדן דם קיצוני: דימום כבד, אם כתוצאה מתאונה, ניתוח, תרומת דם מוגזמת או כתוצאה מדימום סמוי פנים גופי גורמים לחוסר בברזל, שעלול לגרום לתופעה.

* מחלות שונות: מחלות רבות עלולות לגרום לאנמיה או להיות מלוות בה. מחלות דלקתיות למשל, גורמות לירידה בכמות הברזל בגוף, לפגיעה בייצור הכדוריות האדומות ולקיצור בתוחלת החיים שלהן. מחלות מוח עצם ומחלות הקשורות בבלוטת התריס פוגעות בייצור הכדוריות. במקרים של אי ספיקת כליות, נפגע ייצור הורמון האריתרופויטין, אשר מעודד את ייצור תאי הדם. גם מחלה ויראלית פשוטה עלולה לגרום לתופעה באופן זמני, שכן הגוף נמצא במלחמה בה מוקרבים תאי דם רבים.

* היריון: תקופת ההיריון יוצאת דופן לגופה של האישה, בה היא עלולה לפתח חוסרים מסוגים שונים עקב צריכתו של העובר. ייתכן חוסר בהמוגלובין, אשר יגרום לאנמיה זמנית, אך לעתים ייתכן גם חוסר משמעותי הדורש טיפול.

* תרופות שונות: קיימות תרופות שעלולות לגרום לגוף לעורר את המחלה כתופעת לוואי. תרופות כימותרפיות, למשל, הרסניות לגוף ופוגעות בייצור כדוריות הדם, כיוון שהן פוגמות במוח העצם.

אישה אוכלת תפוז. ShutterStock
פירות תמיד יעזרו/ShutterStock

טיפול ומניעה

למעט מקרים חריגים של אנמיה קשה מאוד בהם נדרש עירוי דם או טיפול משמעותי אחר, ברוב מקרי המחלה הטיפול כולל את השלמת החומרים החסרים בגוף בלבד. כאמור, בדרך כלל מדובר בחוסר של B12, חומצה פולית וברזל, אותם ניתן להשלים בעזרת תזונה עשירה בחומרים אלו, כמו בשר אדום, ביצים, כבד, דגים, פירות וירקות ועלים ירוקים בפרט, אבוקדו, ברוקולי, אספרגוס, פירות הדר, כרובית, במיה, סלק, תירס, אפונה וירקות כתומים כמו דלעת, גזר ובטטה וקטניות. בנוסף לתזונה זו, חשוב מאוד לנטול תוספי תזונה B12 וחומצה פולית, מכיוון שנדרשת ספיגה גבוהה בהרבה של חומרים אלה, אותה ניתן להשיג בקלות וביעילות דרך תוספי התזונה.

הדרך למנוע אנמיה למעשה זהה לדרך הטיפול בה - שמירה על מצבורים מספקים של החומרים החשובים הללו, יפחית משמעותית את הסיכון ללקות במחלה. זהו טיפול מונע חיוני ללא תופעות לוואי או פגיעה, שכן צריכה מתמדת של מזונות ותוספים אלו חיונית לגופינו גם כשאיננו חולים. כשקיימים חוסרים של חומרים בגופינו - לא תמיד נדע זאת. לכן, הקפדה על צריכתם תמנע גם מצב של חוסר שאינו מוכר לנו, ועשוי לפגוע בנו בעתיד.

מטעם אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully