וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוחי החלפת ברך - כל מה שרציתם לדעת

מטעם אפוסתרפיה

עודכן לאחרונה: 23.3.2022 / 14:52

מהם הנתונים שיובילו לשקול ניתוח זה, כמה זמן הוא אורך, מה עשוי למנוע אותו וכיצד ניתן לשקם בצורה יעילה את המפרק לפני ניתוח ואחריו? כל התשובות בפנים

עם השנים, מסיבות רבות של שחיקה - תנועה, עומס, לחצים, דלקות ועוד - נגרם ניוון דלקתי או חבלתי לסחוס במפרק הברך. בתחילה, נסבול מכאב מקומי, אך לרוב הכאב ילך ויגבר, איכות החיים תיפגע עד מאד, טווחי תנועת המפרק ילכו וירדו, נחוש קושי בקימה, בהליכה ובתנועה. כאבי המפרק במקרים מסוימים יפקדו אותנו גם בלילה וכל שינוי תנוחה יגרום לכאב טורדני.

seperator

ממה בנוי מפרק הברך?

האנטומיה של מפרק הברך מורכבת מחלק העליון של עצם השוק ,מחלקה התחתון שלעצם הירך ומפיקת הברך. מפרק הברך הינו מפרק מרכזי אשר נושא כמעט בכל כובד משקל הגוף בכל תנועה ותזוזה. במצבים של עומס, כמו ריצה, העומס מוכפל עד פי שבעה ממשקל הגוף. את הברך עצמה מרכיבים סחוסים המגנים על משטחי העצם. לדוגמה - המיניסקוס - סחוס סיבי בצורת סהרון אשר מגן על המפרק בפיזור העומסים ובבלימת זעזועים. כמו כן בברך נמצא רצועות אשר תפקידן לשמור על יציבות הברך. הפיקה - הממוקמת בחלקה הקדמי של הברך תורמת בהפחתת עומסים על המפרק בעת כיפוף ויישור הברך.

מצבים של הרס סחוס אם בשל חבלה, שחיקה, דלקות, אוסטאוטריטיס, יובילו לירידה תפקודית ותנועתית ולעיתים לצורך בניתוח החלפת ברך.

מה הסבירות שתפקוד מפרק הברך שלנו יפגע?

אורח חיינו, אורכם של חיינו והאתגרים שנציב בפני מפרקי הברך שלנו ישפיעו רבות על בריאות מפרקי הברכיים שלנו. עם זאת, קרוב ל80% מאיתנו, לאחר גיל 55 לערך, יסבלו מתופעות של כאב, ירידה בתפקוד והגבלת תנועה במפרקי הברכיים. בתחילה, הטיפול המקובל אינו ניתוחי. ישנן תרופות נוגדות כאב ודלקת, זריקות המכילות סטרואידים או חומצה היאלורונית, טיפול אפוסתרפיה, הידרותרפיה, פיזיותרפיה ועוד. כל אלה נועדו כדי להוביל להפחתת כאב ושיפור טווח התנועה.

מהם הנתונים שיובילו לשיקול ניתוח החלפת ברך?

1. השיקול הראשון הינו בחינת השפעת כל הטיפולים שאינם כירורגיים שבוצעו, השפעתם או אי השפעתם על רמת הכאב וההגבלה על תנועת מפרק הברך.
2. עד כמה כאב מפרק הברך משפיע על איכות החיים, השינה, התנועה ואורח חיי המטופל/ת.
3. מידת הפגיעה בתפקוד - האם הכאבים מונעים מאיתנו הליכה.
4. האם כאב מפרק הברך נותן אותותיו בפעילות ותנועה או גם בשעות השינה.
5. האם לכאב המפרק מתווספת נפיחות באזור הברך, אדמומיות בעור או תסמיני דלקת במפרק.
6. האם ישנה תופעה של חריקות (קרפיטציות) בזמן הנעת הברך.
7. רצונו ומידת נכונותו של המטופל לעבור פרוצדורה זו.

אפוס חדש. אפוסתרפיה, אתר רשמי
קרוב ל-80 אחוזים מאיתנו יסבלו מבעיות ברכיים בשלב מסוים/אתר רשמי, אפוסתרפיה

מידע חשוב אודות ניתוחי החלפת ברך

משנות השמונים חלה התקדמות משמעותית בכל הקשור לטכניקות ניתוחי החלפת ברך. השינויים המשמעותיים הינם בתהליך הניתוחי ובחומרים בהם משתמשים בניתוחי החלפת ברך. כמו כן, ישנו שיפור דרמטי בטיפול בכאב במהלך ולאחר הניתוח. כיום, ניתן לבצע את הניתוח בפתיחה כירורגית מצומצמת, תוך התאמה אנטומית מדוייקת של המנותח/ת.

תכנון מקדים לניתוח החלפת ברך מתבצע באמצעים כמו CT וMRI אשר מאפשרים סימולציה ממוחשבת מלאה לפני ביצוע הניתוח, כך שההתאמה למצב המנותח/ת תהיה מיטבית.
מכיוון שמפרק הברך מחולק לשלושה אזורי סחוס עיקריים, יש לבחון באם הפגיעה היא כלל מערכתית או שמא הפגיעה היא באזור אחד של הסחוס. הבדיקות המקדימות יקבעו את רמת הפגיעה והתכנון הניתוחי ומורכבותו יהיו בהתאם לממצאים.

המבנים בהם משתמשים בהחלפת המפרק בניתוחי החלפת ברך עשויים מחומרים שונים: נירוסטה -לרוב משמש לשתלים זמניים, כרום או קובלט, טיטניום - מתכת הידועה בעמידותה ובהתאמתה לסביבה הביולוגית, פלסטיק ופוליאתילן. המבנים מותאמים להחלפת המפרק הביולוגי בצורתו המקורית.
עמידות המפרק המלאכותי ואורך חיי המפרק תלויות בגורמים רבים בהם בריאות המטופל, צפיפות העצם, סוג המפרק המלאכותי שנבחר ועוד. על פי המידע הקיים, אורך חיי מפרק מלאכותי נע בין 12-18 שנים לערך.

ניתוחי החלפת ברך הפכו בשנים האחרונות לשכיחים ויעילים. לרוב, שביעות הרצון המדווחת הינה גבוהה ומצביעה על ירידה בכאב ועלייה באיכות החיים ובתנועתיות. עם זאת, ישנה חשיבות עליונה בתהליכי השיקום שלאחר הניתוח. תהליכים אלה, במרבית המקרים, מובילים לקיצור זמן השיקום, למזעור הכאב ולחזרה מהירה יותר לתנועתיות ולאורח חיים בריא.

מה עשוי למנוע ביצוע ניתוחי החלפת ברך?

זיהום או פציעה עשויה לגרום לדחיית הניתוח. חשוב מאד לעדכן את הרופא בכל שינוי או טראומה, לפרט בפניו את ההיסטוריה הרפואית ולהביא לידיעתו על כל שינוי. הסיבה העומדת מאחורי נושא זה קשורה לחשש להיווצרות זיהום לאחר הניתוח.

בהגיעכם לשלב ההחלטה על ניתוח החלפת ברך, יהיה עליכם להכין מראש: טופס הפנייה מאורתופד/מרופא המשפחה ובו פירוט התסמינים. בדיקות שבוצעו לבחינת המצב כולל בדיקות דם מקיפות. צילומים ומידע דיגיטלי שנאסף בעקבות מצבכם. רשימת התרופות המשמשות אתכם הקשורות בכאב הברך ושאינן קשורות לכאב הברך כגון תרופות לחץ דם, תרופות לסוכרת וכו'.

כיצד יש להתכונן לניתוח החלפת ברך?

1. להישמע לכל הוראות הרופא והצוות המנתח המלווה את התהליך.
2. כארבעה עשר יום לפני הניתוח יש להפסיק ליטול תרופות לדילול דם.
3. כעשר שעות לפני הניתוח יש להפסיק לאכול ולהיכנס לצום מוחלט.
4. יש להימנע מצריכת אלכוהול וסיגריות.

כמה זמן אורך הניתוח?

לרוב, מדובר על פרוצידורה של כשלוש שעות. במרבית המקרים מלווה הניתוח בשני רופאים מומחים ובצוות חדר ניתוח. ניתוחי החלפת מפרק הברך מתבצעים בהרדמה כללית או באמצעות הרדמה אפידורלית. חתך באורך של כעשרים וחמישה סנטימטרים מבוצע לאורך מפרק הברך. משטחי הסחוס הפגועים מוצאים, משטחי העצם החשופים מטופלים ומנוקים, אליהם מתבצע חיבור המפרק החדש כך שמפרק זה מחובר לעצם השוק, עצם הירך ופיקת הברך.

היכן מתבצעים ניתוחי החלפת ברך?

כיום, ניתן לבצע ניתוח החלפת ברך בבתי חולים פרטיים וציבוריים. כמו כן, ניתן לפנות לרופאים פרטיים אשר מתמחים בסוג ניתוחים אלה אשר דרכם מתבצע זימון חדר הניתוח והמרדים בבית חולים פרטי.

שלב ההחלמה מניתוח החלפת ברך:

- לאחר הניתוח, מאושפז/ת המטופל/ת למשך כיומיים נוספים בבית החולים למעקב.

- 24 שעות לאחר הניתוח יוצאו הנקזים מגוף המטופל/ת ותתבצע הליכה מודרכת ראשונה. בשלב זה, טווח התנועה של מפרק הברך שהוחלף מוגבל מאד וכאבים הנובעים מהניתוח צפויים להופיע. אך אלה לרוב יפחתו משעה לשעה וככל שיחלפו הימים כך לרוב יעלם גם הכאב.

- לאחר כיומיים בבית החולים, אם מצב המטופל/ת טוב והליכי ההחלמה תקינים, ישוחרר לביתו.

- בהגיעו לבית, יידרש המטופל/ת להמשך שיקום הברך באופן עצמאי. לרוב, שיקום באמצעות פיזיותרפיה, הידרותרפיה ועוד. במרבית המקרים, בימים הראשונים בבית ייעזר המטופל/ת בהליכון או באמצעות קביים.

seperator

האמצעי היעיל לשיקום המפרק לפני ניתוח ולשיקום לאחר ניתוח

המערכת הביו- מכנית של אפוסתרפיה, הוכחה מדעית בתרומתה לשיקום מפרק הברך לפני ואחרי ניתוח החלפת ברך. מחקרים רבים ומקיפים, בארץ ובעולם, הוכיחו את יעילותה בשיקום מפרק הברך לאחר הניתוח אך לא פחות מכך את יעילותה בהכנת הברך לניתוח. אפוסתרפיה יעילה בשיקום מערכות העצב והשריר התומכים במפרק. מערכת ההליכה הביומכנית מחזקת את השרירים העוטפים את מפרק הברך, מאזנת את חלוקת העומסים ומלמדת את מערכות העצב לתפקד ביעילות. בכך, לעומדים בפני ניתוח החלפת ברך מעניקה המערכת שיקום שלפני ניתוח. שלב זה מאפשר למערכות העצב והשריר להתחזק ולתפקד טוב יותר לפני הכניסה לניתוח. כמו בכל ניתוח, כשמערכות הגוף מתפקדות טוב יותר ונכון יותר הרי שהליך ההחלמה קצר ובריא יותר. הגאונות שמאחורי מערכת אפוסתרפיה מאפשרת לעומדים בפני ניתוח ביצוע פעולה שאינה דורשת מאמץ (הליכה של כמה דקות ביום במערכת ההליכה) שהשלכתה ניכרת ביותר בחזרתו של המנותח/ת לחיי שגרה מהירים יותר, ללא תופעות לוואי וללא כאב.

מטעם אפוסתרפיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully