וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי טאי צ'י וצ'י קונג: להפוך אהבה למקצוע

מוגש מטעם אמיר פרלמן

עודכן לאחרונה: 28.3.2022 / 14:57

שיחה עם אמיר פרלמן, מייסד המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות

אמיר פרלמן טאי צ'י. יעקב חזן,
אמיר פרלמן טאי צ'י/יעקב חזן

אמיר פרלמן מתרגל צ'י קונג וטאי צ'י מזה ארבעה עשורים הוא האיש שעומד מאחורי בית הספר הגדול בישראל להכשרת מורים לטאי צ'י יאנג סטייל, מדריכי צ'י קונג רפואי ומטפלים ברפואה סינית אנרגטית.
המכללה פועלת בפריסה ארצית ומאז שנת 2014 עם היפתח הקורס הראשון להכשרת מדריכי צ'י קונג העמידה למעלה מ-600 בוגרים.

תרגול צ'י קונג או טאי צ'י כדרך לשמירת הבריאות נעשה פופולרי מאוד בשנים האחרונות גם בישראל, גילויי המדע מהעשורים האחרונים החלו לחלחל גם לרפואה הממסדית וכיום אנו רואים שהחל מבתי חולים ועד קופות החולים מציעות תרגול צ'י קונג וטאי צ'י כחלק מהטיפול ברפואה משלימה לחולי פיברומיאלגיה, דלקות מפרקים, עקמת עמוד השדרה ועוד.

אז מה זה בעצם אמנויות פנימיות?

אמנויות פנימיות זהו מושג כללי המאגד תחתיו לימוד ותרגול טאי צ'י, צ'י קונג וניי גונג שלושתם מיומנויות המשלבות תודעה ותנועה ומכאן השם המשותף. בסינית זה נקרא ניי ג'יה או באנגלית Internal Arts. המשותף לשלושתם זה העבודה עם צ'י. גם במסורת הרפואה הסינית וכן באמנויות הלחימה הסיניות צ'י שמשמעו ביו אנרגיה נתפס כמפתח לבריאות מיטבית בגוף ובנפש. המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות מציעה שלושה מסלולי לימודים. לימודי צ'י קונג רפואי, טאי צ'י יאנג סטייל ולימודי ניי גונג. שלושת חולקים מכנה משותף רחב מאוד. לכן רבים מהסטודנטים משלבים את שלושתם במסלול של ארבע שנות לימודים אינטנסיבי אך כל מסלול עומד בפני עצמו ומקנה כלי עוצמתי לחיים. ננסה להסביר בקצרה את שלושת התחומים.

טאי צ'י צ'ואן

טאי צ'י זו פילוסופיה עתיקה המגיעה מעולם הדאואיזם, נזיר בשם צ'אנג סן פנג שחי במאה ה 14 תרגם את המהויות על פיהן מתקיים העולם בתפיסה הדאויסאיטית לאמנות לחימה רכה אך מאוד אפקטיבית. טאי צ'י יאנג סטייל הפך פופולרי מאוד בסין וזאת לאחר שהאיש מאחורי הסגנון וממציא השיטה יאנג לו צ'ן נבחר ע"י הקיסר הסיני לאמן את שומרי הראש האישיים שלו.

כיום רובם המכריע של מתרגלי השיטה מתרגלים לשם בריאות, גילויי המדע על ההטבה הבריאותית לאוכלוסיה המתבגרת גם ברמת התפקוד הפיזי, שימור ושיקום טווחי תנועה ורמת החיוניות בחיי היומיום. אך באופן מפתיע גם עבורי גם בשמירת קוגניציה בגיל מבוגר. כל אלה הביאו רבים להתנסות ולהתאהב בתרגול האיטי ומדיטטיבי שכה מיטיב עם גופנו.

את טאי צ'י יאנג סטייל ישראל ואת מסלול הלימודים הרב שנתי הקמנו במגמה ללמד טאי צ'י לעומד על כל האספקטים הנכללים בעולם מופלא זה. גם הצד הבריאותי וגם אומנות הלחימה. הסטודנטים במשך שלוש שנות לימודים נחשפים לפילוסופיה העומדת מאחורי השיטה, מבואות היסטוריים והידע מועבר על פי המסורת העתיקה כמשנה סדורה. המטרה היא להכשיר מורים ברמה בינלאומית אך יש רבים שפשוט באים לתת לעצמם מתנה לחיים. אנחנו עדים להרבה מקרים בהם בסוף האהבה הופכת למקצוע, זו תופעה רווחת ולכן אני תמיד אומר לתלמידים גם אם אינכם מתכננים קריירה של הדרכה גשו לבחינות הסמכה. תלמדו עבור עצמכם זה נפלא וכך גם אני התחלתי אבל שמרו את האופציה פתוחה.

צ'י קונג רפואי

צ'י קונג הוא למעשה הענף התנועתי של הרפואה הסינית המסורתית. המשמעות המילולית היא צ'י משמעו ביו אנרגיה וגונג שמשמעו מיומנות.התרגול מאז המאה העשרים רוכש אוהדים רבים גם בארצות המערב, תלמידי מדיקל צ'י קונג ישראל מסלול הכשרת מדריכי צ'י קונג של המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות מלמדים ברחבי הארץ. החל באגודה למלחמה בסרטן דרך מרפאות מכבי טבעי ועד לבתי אבות ודיור מוגן. לאחרונה אף עשיתי הדרכה למנהלי תחום הפיזיותרפיה של מכבי טבעי. זהו תחום שבישראל מתחילים להיפתח אליו גם ברמה הממסדית. לכן חשוב שתהיה מסגרת הכשרה רצינית ומקיפה המקנה כלים טיפוליים, שיטות הדרכה לאוכלוסיות שונות והבנה של השיטה והתאמתה לטיפול תומך באתגרי בריאות שונים.

קורס מדריכי צ'י קונג בסיסי הוא שנה אקדמית מלאה ובהמשך הסטודנטים בוחרים תחומי התמחות. בעיות שלד גידים ומפרקים, פיברומיאלגיה, עבודה עם אוכלוסיה מתבגרת ועוד. רבים עושים את המסלול המשולב צ'י קונג עם טאי צ'י. זה בעיני הכי נכון שכן לימודי טאי צ'י בונים אצל המדריך יכולות גבוהות של התנועה ומקנים ארגז כלים שמשלים את החבילה הנלמדת בעולם הצ'י קונג הרפואי. לכן זה מוצע כמסלול שלם.

פרטים נוספים אודות קורס צ'י קונג תוכלו למצוא באתר מדיקל צ'י קונג ישראל.

אמיר פרלמן טאי צ'י. יעקב חזן,
אמיר פרלמן טאי צ'י/יעקב חזן

מה זה ניי גונג?

ניי גונג משמעו מיומנות פנימית, זהו הפן התודעתי של עולם הצ'י קונג והטאי צ'י. התודעה הנה הכלי היעיל ביותר והנעת צ'י. גם במערב הקשר גוף נפש הוא נושא שנחקר וכיום נתפס כמובן מאליו. לימודי ניי גונג הם לימודים משלימים. מדיטציות מעולם הצ'י קונג ועבודה תודעתית לצורכי ריפוי הגוף נלמדות כשנת לימודים מלאה. הסטודנטים לומדים את המבנה האנרגטי של האדם, אמבריולוגיה ברפואה הסינית, רוכשים מיומנות תודעתית גבוהה ועוברים הכשרה מקיפה כמנחי מדיטציה.

זהו תחום שלצערי הוא די פרוץ, לא מוגדר, נלמד במסגרות לא פורמליות. לכן מצאנו לנכון למסד את הנושא במסגרת לימודים מקיפה שבאמת מוציאה מדריכים שיכולים לתת מענה גם למתמודדים עם סטרס רב, שיקום מטראומות רגשיות, ועוד. זהו לימוד שנועד להשכין שלום בין גוף לנפש, לסלול את הדרך פנימה ולהגיע להכרות אינטימית יותר עם עצמך כפי שהנך באמת.

אני אישית מתרגל כבר שנים רבות מידי בוקר או לפחות כמעט כל בוקר, עבורי זוהי דרך חיים. חיבור לעצמי כפי שאני באמת מבעד לחינוך, הדימוי העצמי, התרבות המערבית או תפקידי השונים בחיים כאבא ומורה.

לימודי ניי גונג מועברים בשיעור שבועי אונליין פעם בשבוע ועשרה ימים של ריטריטים מרוכזים המתקיימים בחופשות הסמסטר בפברואר ובחופשת הקיץ בסוף כל שנת הלימודים. בדרך זו סטודנטים יכולים לשלב את הלימודים במקביל ללימודי מסלול נוסף ללא קושי. האמת שרבים מהבוגרים מגיעים לריטריטים גם לאחר לימודיהם פשוט להנות מחמישה ימים של תרגול איכותי, עבודה אישית וכמובן השקט של המדבר.

איפה זה קורה?

המכללה מקיימת מסלול לימודי טאי צ'י וצ'י קונג בפרדס חנה, הרצליה, תל אביב, ירושלים וכפר האמנים צוקים שבערבה שם גם מתקיימים ריטריטים של ניי גונג. צוות ההוראה בשנה"ל 2022-23 כולל את אמיר פרלמן מייסד בית הספר, סימה סידו, דינה גדליה, מימי ויזנברג, אבנר אבדאב ורעות קלמן. כולם תלמידיו האישיים של אמיר שסיימו בהצטיינות את לימודיהם, עוסקים בתחום באופן מקצועי כמדריכים ומטפלים ורואים בצ'י קונג הרבה יותר מעבודה.

אם הנושא קרוב ללבכם וגם אתם רוצים להפוך אהבה למקצוע מבוקש תוכלו למצוא את כל הפרטים ואפשרות להרשמה לקורס מדריכי טאי צ'י באתר. המכללה מעמידה לרשות הסטודנטים שני אתרים יעודיים לצ'י קונג רפואי וללימודי טאי צ'י, באתרים תמצאו לבד מידע על קורסים וסדנאות גם חומרי העשרה רבים וסרטוני וידאו שיעזרו לכם לתרגל צ'י קונג וטאי צ'י טוב יותר.

מוגש מטעם אמיר פרלמן
  • עוד באותו נושא:
  • טאי צ'י

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully