וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כולל תהליך השתלת שיניים ואיך למקסם את סיכויי ההצלחה?

מוגש מטעם אנקר

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 16:07

תכנון מדויק, שתלים שמותאמים באופן מושלם למאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת ובעיקר רופא עם ניסיון נרחב - וגם אתם תוכלו לחייך בלי לחשוש

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מחסור בשיניים גורם למצוקה חריפה. ראשית ישנו הקושי התפקודי שעלול אפילו לפגוע בתזונה, ועליו מתווספת הירידה בדימוי העצמי. התוצאה היא מבוכה, בושה, הימנעות מחיוך רחב ולפעמים גם הימנעות מאינטראקציות חברתיות - ואת כל הבעיות האלה ניתן לפתור באמצעות שתלים.

חשוב להדגיש מיד: השתלת שיניים היא הליך משוכלל עם אחוזי הצלחה גבוהים, אבל לא מדובר בפתרון קסם. גם המונח הנפוץ כל כך בימינו 'השתלת שיניים ביום אחד' היא יותר הבטחה שיווקית מאשר מציאות אפשרית - אבל כן ניתן לשקם פה שחסרות בו שיניים רבות ואפילו כל השיניים, להגיע לתוצאה הרצויה, והכי חשוב, ליהנות ממנה לטווח ארוך מאוד.

שלב ראשון: אבחון מקיף ויסודי

השלב הראשון בדרך לפה מלא שיניים ולתפקוד תקין לחלוטין הוא אבחון מקיף ויסודי של מצב השיניים והפה. האבחון הראשוני מתבצע במסגרת מפגש ייעוץ לא מחייב מבחינת הלקוח אבל כן מחייב מבחינת רופא שיניים אחראי ורציני. בנוסף יתבצעו בדיקות דימות מתקדמות, ובפרט רנטגן ב-3D או CT, על-מנת לספק תמונת מצב מפורטת ומלאה של עובי עצם הלסת, אורכה, המבנה שלה, חללי הסינונים, מיקומם המדויק של העצבים באזור ועוד.

זהו שלב קריטי בתהליך. כך למשל הסתפקות בצילום רנטגן רגיל עלולה לגרום לפספוס ממצאים חשובים, ולכן רק צילום תלת ממדי מאפשר הגעה לרמת הדיוק הרצויה בתכנון ומקסימום אחוזי הצלחה.

שלב שני: תכנון ההשתלה

השתלות שיניים הן כאמור תהליך ממושך ולא הוקוס פוקוס. הקפדה על אבחון מעמיק ותכנון יסודי אמנם מחייבים התאזרות בסבלנות, אבל התמורה - מקסימום אחוזי הצלחה ולא פחות חשוב, יציבות לטווח ארוך של השתלים - הופכת את הסבלנות לכדאית.

לצורך תכנון ההשתלה נלקחים בחשבון כל הנתונים שהתקבלו מבדיקות הדימות, הסיבות למחסור בשיניים, בריאות הפה, הבריאות הכללית וכמובן מספר השיניים החסרות ומיקומן. רופא שיניים מומחה לשיקום הפה מגבש תוכנית מקיפה שכוללת לו"ז אופטימלי לתהליך. כך למשל ייתכן צורך בעקירת שיניים חולות שאין סיכוי להצילן לפני שמבצעים את ההשתלה עצמה, ובמקרה כזה נדרשת באופן טבעי גם תקופת החלמה לאחר העקירה. במקרים אחרים לפני ההשתלה עצמה יש לבצע הליך שנקרא הרמת סינוס, וגם הוא מאריך את הדרך - אבל מבטיח אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.

עוד כדאי לדעת, מרפאות שיניים מתקדמות עושות שימוש במדפסת 3D לטובת ייצור סד כירורגי שמדמה באופן מושלם את חלל הפה, כך שהשתלים יוחדרו בדיוק לפי התכנון.

שלב שלישי: בחירת השתלים

עוד מרכיב בלתי נפרד מכל תוכנית טיפול בפה שחסרות בו שיניים הוא בחירת השתלים. זוהי כמובן החלטה משמעותית במיוחד אשר משפיעה במידה ניכרת על סיכויי ההצלחה.

הבחירה הראשונה היא של סוג השתל - קלאסי או בזאלי. שתלים קלאסיים מעובדים באמצעות זגגות חול על-מנת להקנות להם מרקם מחוספס ובהתאם אחיזה טובה יותר בתוך הלסת. היתרונות העיקריים של השתל הקלאסי הם חיבור מיטבי לעצם הקיימת (תהליך שנקרא אוסטאואינטגרציה), וכן הגעה לסגר תקין ומלא לכל רוחב הפה ובכל השיניים.

שתלים בזאליים כוללים רק כתר ושתל (בעוד שבשתל הקלאסי יש גם מבנה, בין הכתר לשתל). היתרון של שתלים אלה הוא מהירות השתלתם בזכות המרקם החלק, ולכן הם נקראים גם שתלים מידיים. ההשתלה היא לעצם הקורטיקלית הקשה שבבסיס הלסת, על בסיס ייצוב מכני וללא חיבור ביולוגי אל העצם. פתרון זה מתאים לאנשים עם שיניים קטנות יחסית.

כשבוחרים באופציה של שתל קלאסי, ישנה עוד בחירה, בין שתל מוברג ללא מוברג. כל הבחירות הנ"ל מתבססות כמובן על האבחון שנעשה, ועוד בחירה חשובה היא של זהות יצרנית השתלים. החברות המובילות בתחום הן שתלי ביקון (Bicon), שטראומן (Straumann), זימר (Zimmer) ונובל (Nobel Biocare, שב-2008 אגב רכשה חברה ישראלית בשם אלפא ביוטק ומאז היא נעזרת במוצרים ובטכנולוגיות שפותחו כאן בארץ).

שלב רביעי: הכנת הפה, התקנת הבורג והנחת כתר זמני

בשלב זה של תהליך השתלת השיניים הרופא שבידיו הופקדה המשימה קודח חור קטן בלסת כדי לאפשר את החדרת השתל. לאחר מכן הוא מתאים את גודל החור הקטן למידות בורג הטיטניום, ומרכיב מכסה ייעודי על הבורג כדי לאפשר את אותה אוסטאואינטגרציה (איחוי טבעי בין השתל לעצם, תהליך שמתרחש כשמשתמשים בשתלים קלאסיים).

הפעולה הבאה היא הנחת כתר זמני מעל לחלק העליון של השתל, על-מנת לאפשר ריפוי יעיל של החניכיים באזור.

שלב חמישי: החלמה - וחיוך רחב בזכות התוצאות

תקופה רגישה שאורכת מספר חודשים, עד חצי שנה. על-מנת להבטיח ריפוי יעיל ובעיקר קליטה מיטבית של השתל או השתלים חשוב להקפיד למלא את כל ההנחיות של הרופא. עוד דגש הוא הימנעות מעישון - הרגל מזיק באופן כללי ובפרט לתהליכי השתלות שיניים. לאורך תקופה זו מתבצעות מספר ביקורות, ואם נבחר נכון רופא מקצועי ומנוסה, הוא יוודא שהתהליך מתקדם בקצב משביע רצון - עד לקבלת התוצאה המבוקשת, פה מלא שיניים, תפקוד ללא מגבלות וחיוך רחב במיוחד.

מוגש מטעם אנקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully