וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על מודיעין תחרותי-עסקי

מוגש מטעם עוגן

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 13:09

כדי להצליח בעולם העסקי צריך להיות לפחות צעד אחד לפני כולם ולהשתמש ביתרון היחסי הזה כדי לגבור על המתחרים

שחמט. freepik,
"כמו במשחק שחמט, השחקן צריך כל הזמן להסתכל על כל החלקים שעל הלוח, להכיר את היחסים ביניהם ולתכנן את צעדיו בהתאם"/freepik

מהו מודיעין תחרותי-עסקי? כמו בעולמות המודיעין הביטחוני, גם המודיעין העסקי עוסק באיסוף מידע ושימוש בו באופן אסטרטגי על מנת להשיג תוצאות. מודיעין תחרותי-עסקי עוסק בהכרת השוק והמתחרים העסקיים על מנת לסייע לחברה להשיג יתרון על פני מתחריה. אחרי הכול, ידע זה כוח וזאת לא רק סיסמא.

"כמו במשחק שחמט, השחקן צריך כל הזמן להסתכל על כל החלקים שעל הלוח, להכיר את היחסים ביניהם ולתכנן את צעדיו בהתאם. כיוון שהעולם העסקי הוא לא משחק שחמט, הרי שכדי לראות את "לוח המשחק" במלואו יש צורך במודיעין עסקי תחרותי שיציג את כל הנתונים ויאפשר תכנון מושכל של צעדיה העסקיים של החברה" אומר לנו גורם מקצועי ממשרד "עוגן - משרד חקירות ומודיעין עסקי" (לאתר העסק >>).

מה זה כולל?

השלב הראשון והכי חשוב במודיעין עסקי הוא איסוף הנתונים. אם נמשיך עם דימוי השחמט, אזי בעולם העסקי שחקן השחמט הוא שחקן עיוור. הוא לא יכול לראות את הלוח ואת כלי המשחק וזקוק למתווך שיתאר לו את הלוח על מנת שיוכל לתכנן את צעדיו. בעולם האמיתי, אנשי עסקים משחקים שחמט בלי לראות את הלוח. הם כמובן יודעים הרבה על השוק שבו הם מתחרים וגם על המתחרים שלהם, אבל הם צריכים מישהו שפנוי לברר את כל הפרטים, לדייק ולברור את העובדות החשובות ביותר כדי שהם יקבלו את התמונה המלאה. אם כן, המודיעין העסקי כולל איסוף נתונים, ניתוח של תהליכים ושווקים, דיווח, ניבוי מגמות ותהליכים עתידיים וגיבוש המלצות אסטרטגיות ודרכי פעולה מבוססי ידע.

איסוף המידע

מי שעוסק במודיעין עסקי הוא קודם כל מומחה בכריית מידע. זה אומר שהוא מכיר ויודע להשתמש במנועי חיפוש מתקדמים ולא רק גוגל כמו האדם הממוצע. הוא מתמצא בכל מקורות המידע הגלויים, שכוללים כמובן את מה שקיים במרשתת (אינטרנט) אבל גם את מה שמתפרסם בפלטפורמות אחרות ובזירות מגוונות בהן תערוכות ופרסומים מקצועיים, בכל מדיות התקשורת - הן המשודרת והן העיתונות המודפסת, רשתות חברתיות וכמובן גם מקורות אנושיים. אלה כבר מקורות מורכבים יותר שכדי להפיק מהם מידע מודיעיני-עסקי צריך לדעת לעשות ראיונות, שיחות רקע, ואיסוף מידע מורכב יותר. זאת כמובן תמיד במסגרת המותר בחוק ובזהירות הנחוצה. זהו לא ריגול תעשייתי, וישנם כללים מאוד ברורים לגבי גבולות המותר והאסור.

עיבוד וניתוח הנתונים

ברי כי כמות המידע שהופקה בשלב כריית המידע היא עצומה. חלקה הופק על ידי יירוט מכוון ותוכנות ייעודיות, חלקה בהתבססות על פרסומים גלויים וחלקה על מקורות אנושיים. המידע הרב הזה חייב לעבור עיבוד וניתוח כדי שיהיה לו ערך, באופן שימנע מצב של "מרוב עצים לא רואים את היער". הניתוח יאפשר מעבר מנתונים רבים שקשה להפיק מהם תועלת לזיהוי מגמות ותהליכים ארוכי טווח שיש להם השפעה מכרעת על האסטרטגיה של הארגון או החברה. כלומר, עיבוד המידע הגולמי מאפשר לראות תמונה שיש בה ערך מעשי לחברה.

דיווח

אחרי כריית המידע, הפקת הנתונים ועיבודם עדיין יש שלב חשוב והוא ההעברה של המידע באופן בהיר ונגיש אל החברה או הארגון. המודיעין התחרותי-עסקי הוא לא מקצוע אקדמי והמידע שנאסף ועבר עיבוד לא נועד לספק סקרנות או לעורר דיון אקדמי בנוגע למגמות כלכליות עולמיות. הוא אמור לשרת את החברה כדי שהיא תתפתח עסקית בכיוונים הכי מצמיחים, תפרוץ באופן אסטרטגי, ותדע להתנהל בעולם תחרותי קשוח. לרוב, החברה שמזמינה את השירות צריכה שהמידע יונגש לה באופן בהיר וברור, שיאפשר לה לקחת החלטות מושכלות ומבוססות על מידע מהימן. לכן, גופים שמספקים מודיעין תחרותי עסקי מעבירים באופן שוטף דוחות נגישים ופשוטים להבנה שנותנים לחברה בצורה ברורה את השורה התחתונה מהנתונים שנאספו.

זיהוי הזדמנויות

שירותי מודיעין עסקי כוללים כאמור דיווח עקבי על מצב השוק והמתחרים. הניתור המתמיד של האתגרים וההזדמנויות מאפשר לזהות הזדמנויות פז שיכולות להיות בדיוק פריצת הדרך שהחברה צריכה. זה נכון גם ברמת המקרו וגם ברמת המיקרו. ברמת המקרו, תחשבו למשל על חברה שרוצה לפרוץ לשוק לא מוכר, או אפילו למדינה חדשה. מודיעין עסקי ימפה את השוק, את המתחרים, ויזהה את ההזדמנויות המתאימות לעסק. הוא יעזור לעשות את ההתאמות התרבותיות הנחוצות ולבנות אסטרטגיה לפריצה אל השוק. ברמת המיקרו, מודיעין תחרותי-עסקי יכול מאוד לעזור לפני פגישה עם משקיע פוטנציאלי כשהוא יספק נתונים מרשימים וייתן תמונה רחבה שבעזרתה ניתן להוביל את הפגישה לכיוונים הרצויים. כלומר, שימוש במודיעין התחרותי-עסקי מסייע גם לביסוס הקשר האישי והנכונות של המשקיע להיכנס להשקעה המבוקשת.

המלצות ותכנון עסקי

איסוף המודיעין העסקי משמעו להיות מומחה לנושא הנחקר, להבין אותו לעומקו. זו פשוט עבודת המקצוענים. מי שאסף ועיבד נתונים והפך אותם לדוחות של מידע עסקי ללקוח, מכיר את השווקים לפני ולפנים, מבין את ההשלכות של חוקים ורגולציה על השוק, פילוחים דמוגרפיים ותהליכים כלכליים, ורואה תמונה רחבה. מתוך המקום הזה, רק טבעי שהוא יוכל לתת לחברה או לארגון ערך גדול יותר מאשר רק דיווחים, ואפילו יותר מאשר זיהוי הזדמנויות. הכוונה לצעד אחד נוסף והוא גיבוש המלצות ומידע יישומי. בשורה התחתונה, בסופו של דבר, המודיעין העסקי מספק לחברה המלצות אסטרטגיות לפעולות עסקיות שיאפשרו לה להיות צעד אחד לפני כולם.

מוגש מטעם עוגן
  • עוד באותו נושא:
  • חקירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully