וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורס מאמני מוח של Excellent Brain: עם אילו כלים תצאו משם?

מטעם Excellent Brain

9.5.2022 / 16:00

אתם מרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, מאמנים אישיים או אנשי טיפול וחינוך? זו ההזדמנות שלכם להעשיר את ארגז הכלים הטיפולי באמצעות קורס מיוחד בשיתוף היחידה לפיתוח מקצועי של אוניברסיטת בר אילן

הורים, מורים, ומטפלים בתחומים שונים מעידים כי אחד האתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפניהם בשנים האחרונות הוא ההתמודדות עם אנשים וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. בדיוק מסיבה זו, חברת Excellent Brain מציעה קורס מאמני מוח בשיתוף עם היחידה לפיתוח מקצועי של אוניברסיטת בר אילן.

הקורס מיועד למרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, מאמנים אישיים ואנשי טיפול וחינוך המעוניינים להרחיב את ארגז הכלים הטיפולי ולהעשיר את הידע המקצועי שלהם בתחום הפרעות הקשב. מבנה הקורס כולל עשרה שיעורים שנפרשים על פני ארבעים שעות אקדמיות.

חמישה מהמפגשים הם תיאורטיים, והחמישה הנוספים הם מעשיים וכוללים התנסויות מעשיות מול מתאמנים. בסיום הקורס יקבלו המשתתפים תעודה מטעם Excellent Brain ומטעם היחידה לפיתוח מקצועי של אוניברסיטת בר אילן, המעידה כי השלימו את כל דרישות הקורס. בנוסף, כל משתתף יקבל ערכת מאמן מלאה הכוללת ציוד נוירופידבק ותכוניות אימון מובנות. במאמר זה נדון בהרחבה בכלים שעימם יוצאים מאמני הנוירופידבק מהקורס.

ילד מסתתר מאחורי מחברת בכיתה. ShutterStock
הפרעות קשב נפוצות בעיקר בקרב ילדים/ShutterStock

הבנה מעמיקה בעולם הפרעות הקשב

הפרעות קשב וריכוז נפוצות במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, אך הן ממשיכות ללוות רבים מהם גם בבגרותם. ההפרעה מתבטאת בקושי משמעותי לשמור על ריכוז בעת הצורך. חשוב לזכור כי הקשיים שהיא מערימה חורגים מהצורך הפשוט להקדיש תשומת לב לנאמר בכיתה או להתרכז בהרצאה בעבודה.

קשיי הריכוז עשויים לפגוע אנושות באיכות החיים שלהם, כיוון שהם מתקשים לבצע מטלות עד לסיומן, נוטים לשכחה ועשויים לעורר כעסים בקרב החברה שסובבת אותם, אם בלימודים, בעבודה ואפילו אצל בני המשפחה. לעתים קרובות הם נתפסים כטיפוסים עצלים, אדישים ואף לא אחראיים. גם בפן האישי־זוגי הם חווים קושי בניהול מערכות יחסים יציבות. אין זה פלא, אפוא, כי רבים מהם סובלים גם מבעיות של דימוי עצמי נמוך, ועם השנים נוטים לפתח חרדות, דיכאון, וקשיים חברתיים.

בקורס זה תעמיקו את הלמידה בתחום הפרעות הקשב, הבסיס הנוירולוגי שלהן, וכן תלמדו על התחלואה הנלווית, התרופות שעמן נהוג לטפל בהפרעות אלו ודרכי הטיפול המשלימות.

היכרות עם עולם התפקוד המנטלי והנוירופידבק

כדי להקל ולסייע בהתמודדות עם הפרעות קשב, עלינו קודם כל להבין את המנגנון המוחי הטמון מאחוריהן. הנוירונים במוח מעבירים זה לזה מסרים באמצעות פעילות חשמלית, שאותה ניתן לנטר בקלות על ידי בדיקת EEG. בבדיקה זו ניתן למדוד את עוצמת הגלים המופקים מן המוח, וגם את התדרים שלהם.

קיימים חמישה סוגים של תדרים במוח האנושי המקושרים לתפקודים שונים, כאשר שלושה מהם קשורים להפרעות קשב: אלפא, תטא ובטא. גלי בטא הם גבוהים יחסית, והם מאופיינים במיקוד, ערנות וקשב גבוה. גלי אלפא ותטא, לעומתם, הם נמוכים יותר, ומקושרים לשלווה, חולמנות ורגיעה. מוחם של אנשים הסובלים מהפרעות קשב מאופיין בעודף של גלי אלפא או תטא ובקושי לייצר גלי בטא.

תחום הנוירופידבק פותח על בסיס ההבנה שהמוח שלנו הוא אלסטי, וניתן לאמן אותו לייצר את התדרים הרצויים לנו. באימון נוירופידבק מסורתי מחברים למתאמן מספר אלקטרודות EEG המנטרות בזמן אמת את גלי המוח שלו בזמן שהוא מבצע פעולות שונות.

באמצעות פלטפורמה המבוססת על ממשק מוח-מחשב (BCI), המתאמן משחק במשחק מחשב באמצעות גלי מוחו בלבד. החיישן משדר לתוכנת המחשב את תבנית התדרים המוחיים שלו, וכאשר נרשם כי המוח מייצר גלי בטא - כלומר, המתאמן שומר על ריכוז גבוה - הוא זוכה להצלחה במשחק. בצורה זו, אדם הסובל מהפרעות קשב יכול להתאמן ביצירת גלי בטא באופן מבוקר ומכוון.

כדי לעודד את ההצלחה בתהליך, משתמשים במתודה של למידה אופרנטית. כשהמתאמן מצליח להפיק את גלי המוח הרצויים, הוא זוכה לתגמול חיובי - בדרך כלל בעזרת מערכת פשוטה של נקודות וכן בעצם כך שהוא מתקדם בממשחק. כל הצלחה מביאה להפרשת דופמין במוח, דבר אשר גורם לתחושה של עונג וסיפוק.

הנקודה היא שניתן לנצל את המנגנון המוחי של ניסיון-הצלחה-עונג-ניסיון נוסף, כדי לעורר את המוטיבציה של המתרגל להמשיך ולשחק, וכן כדי להשיג שליטה על הקשב. בנוסף, הפעלה של מעגלי הקשב במוח גורמת לעיבוי הקשרים העצביים (סינפסות) בין האזורים במוח העוסקים בקשב ובבקרה על ההתנהגות (תפקודים ניהוליים), כך שנוצרת למידה ארוכת טווח המחזקת את ביצועי הקשב לאורך זמן.

בסיום הקורס תכירו לעומק את המנגנונים המוחיים המקושרים להפרעות קשב, ותבינו איך שיטת הנוירופידבק משתמשת ביכולות הטבעיות של המוח כדי לשפר את יכולתם של המתאמנים לשמור על ריכוז גבוה.

היכרות ויישום השיטה החדשנית של Excellent Brain

חברת Excellent Brain, בראשותו של היזם עופר לידסקי, לקחה את טכניקת הנוירופידבק צעד אחד קדימה. במקום הטכנולוגיה המסורבלת והיקרה המוצעת במכונים הטיפוליים, Excellent Brain פיתחה ערכה פשוטה אך מתוחכמת המאפשרת אימון־מוח בצורה קלה, נגישה וזמינה. הערכה כוללת תוכנה המותקנת על המחשב לצד חיישן EEG קטן ביותר, המונח על המצח באמצעות רצועה עגולה. התוכנה מציעה מגוון משחקי מחשב אינטראקטיביים ומעניינים המתאימים לגילאים שונים ולרמות מגוונות.

ככל שהמתאמן מפיק גלי בטא רבים יותר - כלומר, ככל שהוא מרוכז יותר - כך הצלחתו במשחק גדלה. למשל, הוא עשוי להצליח לגרום לחפצים מסוימים לרחף ככל שהוא מתרכז בהם יותר, או שסרט שהוא צופה בו הופך מטושטש כאשר הוא מאבד ריכוז. בצורה זו ניתן לתרגל יכולות ריכוז בעת שעוסקים בפעילויות מהנות, כך שלא מדובר במטלה מעיקה. משחקים רבים שלBrain Excellent פותחו בעיקר לילדים שזקוקים לגירוי גבוה כדי שיצליחו להתמיד בתרגול.

החשיבות של המתודה של Excellent Brain היא בהיותו של המתאמן אקטיבי לחלוטין בתוך התהליך. בניגוד לנטילת תרופות, למשל, שעשויה לשפר את המצב אך רק באופן זמני, ולכן עשויה פחות לסייע לשפר את תחושת המסוגלות והדימוי העצמי. . השימוש בפלטפורמה של Excellent Brain מאפשרת למתאמן לחוות תחושה של הצלחה והישג, החיונית כל כך לאנשים שבילו את חייהם בתחושה חריפה של כישלון, ובמיוחד בשנות הלימודים הראשונות.

שימוש בפלטפורמה לאוכלוסיות נוספות

השיטה הייחודית מסייעת ליותר מאשר הפרעות קשב. למעשה, מדובר במעין "חדר כושר למוח", שיכול להביא תועלת לכל אדם - הרי מי מאיתנו לא היה רוצה להיות מרוכז יותר במשימות בעבודה, להשלים ביתר קלות מטלות מורכבות ולהפסיק סוף סוף לשכוח את המפתח ביציאה מהבית?

אוכלוסייה גדולה ביותר שיכולה להפיק תועלת רבה מאימון מוח היא בני הגיל השלישי. עם השנים, היכולות הקוגנטיביות מתחילות להידרדר. הקשב נפגע והזיכרון נחלש במידה ניכרת. אנשים מבוגרים רבים מעידים כי הם מוצאים את עצמם נכנסים לחדר ושוכחים מה חיפשו שם, לא מצליחים להתרכז בתוכניות בטלוויזיה ושוכחים את שמותיהם של אנשים שהם מכירים היטב.

תופעות אלה עשויות להיות מתסכלות ביותר, במיוחד למי שניחן בצעירותו בזיכרון חד ויכולות קוגניטיביות גבוהות. אימון מוח בעזרת הערכה של Excellent Brain מעודדת יצירת וחיזוק קשרים במוח, ובכך יכולה לסייע לבני הגיל השלישי לשמר את יכולות הזיכרון והקשב שלהם וגם לשפר אותן במידה לא מועטה.

אימון מוח עשוי אף לסייע לאנשים אשר נוטים לסבול מלחצים וחרדות. השימוש בפלטפורמה מעודד את המשתמש להתרכז רק ב"כאן ועכשיו" ולהימנע מהסחות דעת. בעצם מדובר במין מצב מדיטטיבי של קשיבות גבוהה (הידועה גם בשם "מיינדפולנס"), שהיא כלי עוצמתי להפחתת לחצים ולהקלה בהתמודדות עם חרדות.

בסיום הקורס תדעו כיצד ניתן להשתמש בפלטפורמה של Excellent Brain ולהתאים אותה לשימושים שונים על פי הצרכים הפרטניים של כל אחד מהמתאמנים שלכם.

מטעם Excellent Brain

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully