וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי מחלות חניכיים - הרבה יותר ממה שחשבתם

מוגש מטעם פריודונט

12.5.2022 / 10:30

למחלות חניכיים יש השלכות רבות ואנשים הסובלים מהן חשופים יותר למחלות לב ונמצאים בסיכון לשבץ מוחי. מה הגורמים לכך וכיצד ניתן לטפל?

מחלות חניכיים מוכרות לרובנו - אחד מכל ארבעה אנשים סובל ממחלת חניכיים. לרוב אין אנו מייחסים חשיבות למחלת החניכיים. במרבית הפעמים ניתן לזה פשוט לעבור ללא טיפול, לעתים נלך לרופא לקחת משחה או אנטיביוטיקה לטיפול, וכשהכאב חולף - הכול נשכח.

למחלות חניכיים יש השלכות רבות ואם לא מטפלים בהן בזמן הן יכולות להותיר נזקים רבים בחלל הפה ובגוף בכלל.

מחלת חניכיים. ShutterStock
מחלות חניכיים נוצרות לרוב בגלל הצטברות רבה של חיידקים/ShutterStock

מחלות חניכיים נוצרות לרוב בגלל הצטברות רבה של חיידקים בחניכיים, אותם חיידקים גורמים לדלקת בחניכיים שמתבטאת בנפיחות, ריח רע, אודם עד דימום. במקרים כאלו - בשלב ההתחלתי של הדלקת (ג'ינג'יביטיס) מומלץ לגשת להיבדק אצל רופא, רצוי פריודונט - מומחה לחניכיים, כדי לקבל את הטיפול המתאים, כיוון שהזנחה של הדלקת עלולה להחמיר את המצב ולהתדרדר לדלקת כרונית (פריודנטיטיס) הפוגעת ברקמות הסובבות את השן ולגרום לנסיגת חניכיים, ניידות שיניים, רווחים בין השיניים ועד אובדן שיניים - מצב חמור מאוד ובלתי הפיך.

במרבית הפעמים המחלות הללו מגיעות בגלל חוסר שמירה על בריאות הפה, היגיינה לקויה הגורמת להצטברות פלאק על השיניים. הפלאק הוא רובד חיידקי המצטבר על השיניים וגורם לדלקת הראשונית, שאם אינה מטופלת גורמת להיווצרות כיסים בהם מתרבים החיידקים והמחלה מחמירה.

גורמים נוספים למחלות חניכיים אבנית הנוצרת מהרובד מקבעת את החיידקים לשיניים, כמו גם שחזורים בפה הגורמים גם הם לרטנציה, אבל גם עישון וגם שינויים הורמונליים, תרופות למיניהן, מחלות הפוגעות במערכת החיסון, סוכרת ומחלות סיסטמיות נוספות.

בשנים האחרונות מחקרים מצאו קשר בין מחלות חניכיים למחלות קשות במערכת הנשימה, הלב ועוד. אנשים הסובלים ממחלות חניכיים חמורות יכולים להיות בסיכון לקבל שבץ מוחי, כמו גם להיות חשופים יותר למחלות לב, טרשת עורקים עקב נדידת החיידקים למקומות אחרים בגוף.

המחקרים מצאו כי אצל אנשים הסובלים מדלקת חניכיים חמורה, רמות הסוכר בדם גבוהות יותר גם אם הם אינם חולי סוכרת. אולם המנגנון הביולוגי העומד מאחורי התופעה עדיין לא פוענח. הסבר אפשרי אחד הוא שרקמת החניכיים הדלקתית משמשת מצע גידול לחיידקים, שמפרישים חומרים שונים לדם וכך מגבירים את פעילות מערכת החיסון. החומרים האלה עלולים להשפיע על התגובה התאית לאינסולין - ההורמון האחראי על ויסות ספיגת הסוכרים בתאים - ועל תהליכי אגירה ופירוק של סוכר בגוף. נכון להיום אין די ראיות כדי לבסס את התיאוריה הזאת, ודרושים מחקרים נוספים.

ישנם עוד הרבה גורמים כאלו ואחרים היכולים להיות מושפעים ישירות מדלקות בחניכיים, לכן יש חשיבות רבה לטפל ולא להזניח מחלות חניכיים - גם אם הכאב חלף, כנראה שהחיידקים עדיין שם.

נעים להכיר

מרפאת השיניים של ד"ר עירן פרונט - פריודונט ממוקמת בחיפה. ד"ר עירן פרונט הוא פריודונט מומחה למחלות חניכיים, בוגר ההתמחות בפריודונטיה מהולנד ובעל תואר במדעי החיים באימונולוגיה של מחלות חניכיים! ד"ר פרונט עוסק בחקר הקשר בין מחלות החניכיים למחלות כלליות, ניסיונו הרב בניתוחי חניכיים הביא אותו לחקור טכניקות כירורגיות להשתלת שומן חופשי סביב רקמת השן לצורך שחזור רקמות.

ד"ר עירן פרונט - רופא שיניים מומחה לחניכיים בחיפה. המרפאה בניהולו של ד"ר פרונט הוקמה בשנת 2007 ועוסקת כאמור טיפול במחלות חניכיים, ניתוחי חניכים, השתלות שיניים ועוד. ד"ר פרונט נכלל גם בשנת 2021 ברשימת הרופאים הטובים ביותר בתחום הפריודונטיה של המגזין פורבס.

למידע נוסף לגבי טיפולי חניכיים, שתלים וייעוץ צרו איתנו קשר עוד היום.

מוגש מטעם פריודונט
  • עוד באותו נושא:
  • חניכיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully