וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול רגשי בעזרת NLP - האם ניתן לצפות להצלחות תוך מספר מפגשים?

מוגש מטעם נוגה רטר

עודכן לאחרונה: 22.5.2022 / 18:40

NLP - מוכר לך? אם כן, באיזה הקשר? אם כבר ערכת היכרות איתו, או שזה טרם קרה, הנה הזדמנות לגלות איך NLP מיטיב עם אנשים המתמודדים עם השלכות התקופה

נוגה רטר, בעלת דרגת טריינר ומתמחה בהנחיית NLP. אמיר רטר,
נוגה רטר, בעלת דרגת טריינר ומתמחה בהנחיית NLP/אמיר רטר

אמני אשליות משתמשים ב-NLP כדי להתל בנו כך שנחשוב שמדובר בקסם. מומחים בעלי שם עולמי, יודעים לקרוא אותנו כמו ספר פתוח ולשתול בנו רעיונות וכוונות. NLP כאוסף תהליכים, עושה שימוש

ביכולות שנלמדו ונבדקו בהצלחה, כדי להעביר מסרים אל התת-מודע ולייצר שינויים במהירות. התת-מודע, בתורו, אחראי רבות על הדרך בה אנו פועלים. בין אם הדבר משרת את מטרתנו ובין אם לא. לעיתים חסמים לא מודעים מונעים מאיתנו להשיג את מה שאנחנו מייחלים לו כל כך. לא משנה עד כמה אנו מתאמצים. יש אנשים שעושים ב-NLP שימוש לא הגון ולא אתי. ככלי שכנוע, בידיים הלא נכונות, הוא עלול לגרום לאנשים לפעול בניגוד לאינטרסים של עצמם ובאופן שמקדם את האנ-אל-פי-סט השרלטן. שימוש כזה אינו מקדם אותנו לחברה טובה יותר ואינו חושב על טובת הפרט.

אך NLP מתברר, משמש גם ככלי טיפולי יעיל מאוד. יותר ויותר אנו נחשפים לכך בתקופות בהם מתגברת העקה הרגשית, כמו השנתיים האחרונות אשר אתגרו כל אחד מאיתנו. מי שמתמקצע בתחום, מגיע לדרגת ה-Master וצובר ניסיון, יודע איך לעזור לאנשים בהרבה מאוד מצבים הקשורים בנפשו של האדם בעזרת תהליכי NLP ייעודיים וזאת, גם אם אינו פסיכולוג.

נוגה רטר היא מנחת NLP צעירה ומוכשרת. ביתם של אמיר ודפנה רטר העוסקים ב-NLP כבר שלושה עשורים והביאו את השיטה לישראל עוד בשנות התשעים של המאה הקודמת. מאז ועד היום, הם מנהלים את המכללה הגדולה בישראל להכשרת מיטב מנחי ה-NLP בישראל. מיטב העוסקים בתחום, השלימו את לימודיהם במכללת רטר. רבים מהם פתחו קליניקות מצליחות בתחום וחלקם אף מנהלים כיום בתי ספר המכשירים דורות נוספים של אנ-אל-פיסטים.

יצאנו לפגוש את נוגה רטר ולשמוע ממנה על סיפור מקרה שבימינו כל כך נפוץ ורלוונטי. ספרי לי קצת, מאיפה הכל התחיל?

נגה: הורי, כל אחד בדרכו התגלגל לתחום, "כאילו" במקרה. אימי התמודדה שנים עם הפרעת אכילה ואבי עם גמגום.

ה-NLP שינה את חייהם ולכן הם החליטו להקדיש את חייהם להפצת הכלי האפקטיבי הזה. אני גדלתי בבית שבו שפת האם היא NLP. העקרונות של השיטה טבועים עמוק באישיות שלי והיה לי מאוד טבעי ללמוד את השיטה בגיל צעיר. צעיר מאוד. היו שהרימו גבה כשהתחלתי ללמוד בגיל 14. אבל הורי מאוד תמכו בי ובהדרגה המבוגרים שאיתם למדתי ראו מעבר לגיל את האישיות שלי ואת האיכויות שספגתי בבית.

היום אני בת 22 וכבר מנהלת קליניקה שבה אני נפגשת עם כ-20 מונחים מדי שבוע. בנוסף אני מלמדת קורסים במכללת רטר ואני גם סטודנטית לפסיכולוגיה.

האם מגיעים אלייך לקליניקה גם אנשים מבוגרים?

אנשים מגיעים מפה לאוזן. ולכן זה בא בגלים. למשל, הייתה תקופה שבה הנחתי מישהו מנבחרת ישראל בתחום תחרותי מסוים. הוא הפנה אלי רבים מחבריו וכך יצא שטיפלתי בהמון ספורטאים. אישה, שעזרתי לביתה הקטנה להתמודד עם חרדות הפנתה אלי את כל ילדי אותו גן. זה מתגלגל.

נוגה רטר בהשלמות מקצועית באנגלית. אלה רטר,
נוגה רטר בהשלמות מקצועית באנגלית/אלה רטר

האם פונים אליך הרבה אנשים שסובלים מחרדה?

מתחילת הקורונה נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בדיווחים על אנשים הסובלים מהתקפי חרדה. לאור זאת עלתה מאוד כמות הפניות לטיפול פסיכיאטרי. עלייה תלולה ומדאיגה נרשמה גם בצריכת תרופות למניעת חרדה. ובהתאמה גם בקליניקה של כולנו, כל העוסקים ב-NLP ניכרת עליה בכמות הפונים על רקע של חרדה. הפניות הן מגברים ונשים, מילדים ונערים. נראה ששנות המגיפה לא פסחו בהשפעתן המחרידה על אף מגזר.

איך מתנהל טיפול NLP בחרדה?

כל תהליך הנחיה מתחיל בהגדרת מטרה מפורטת. יש 10 שאלות מפתח שרק המענה עליהן כבר מייצר שינוי תפיסתי גדול. אחר כך לרוב אנו מקדישים 2-3 מפגשים לעברו של המונחה. להבין למה היום הוא מגיב כפי שהוא מגיב. רוב הטיפול מתמקד במתן אסטרטגיות לשינוי ההתנהגות הבעייתית ובסוף בסוף אנו מקבעים את השינוי שהושג. אבל יש מצבים שבהם אני חורגת מהפרוטוקול הזה ומתאימה את רצף ההנחיה למה שמתבקש ממצבו של המטופל. אז, כל הנחיה היא שונה מאוד. אבל הטיפול ממוקד והוא קצר מועד. NLP משפיע מהר מאוד.

אז תני לי דוגמה של מקרה אמיתי, מהשטח שבו עזרת בנושא של חרדה

זה היה כבר לפני כשנה. אנה (שם בדוי) פנתה אלי אחרי ששמעה שעזרתי לקולגה שלה בעבודה. אצל אנה הופיעו התקפי חרדה תכופים בתקופת הקורונה. אנה עלתה ארצה בגיל 5. כשפנתה אלי הייתה בשנות ה-30 לחייה, נשואה 3+. היא שיתפה אותי בכך שכבר כמה חודשים היא נוטלת מדי יום ציפרלקס (כדור נוגד חרדה). אנה חשה המון בושה מכך שהיא בטיפול פסיכיאטרי והסתירה את הקושי ממשפחתה. רק בעלה ידע על כך. היא הביעה מצוקה גדולה בעת פנייתה אליי.

הצעתי לה להגיע לסדרת מפגשים שכוללת מפגש שבועי של כשעה וחצי. מניסיוני הקליני ידעתי כי 8-15 מפגשי NLP ממוקדי מטרה בכוחם ליצור שינוי דרמטי. קיימנו עשרה מפגשים בלבד. בכל מפגש העברתי לאנה טכניקה (ולפעמים שתיים) של NLP. הקפדתי מאוד לסיים כל מפגש בדמיון מודרך מותאם למטרתה. את הדמיון המודרך הקלטתי לה כדי שתשמע אותו מדי לילה. בסיום הטיפול אנה הייתה לאחר גמילה מלאה מכדורי הציפרלקס, גאה ונרגשת. בשיחת המשוב דברה על הצלחת הטיפול ועל כך שהוא עלה על ציפיותיה.

איך הכל התחיל?

ידעתי שאנה סובלת מאוד ויש דחיפות לשינוי, לכן בחרתי בטכניקות שעובדות על הסימפטום (החרדה), מהסיבה הפשוטה - זה יעיל ומהיר. פרויד גילה כבר בראשית דרכו כי ב-66% מהמקרים טיפול סימפטומטי בלבד מועיל. לאנה הייתה אמונה גדולה בהצלחת הטיפול. למרות שלא ראתה שינוי משמעותי, לאחר כחודש מתחילת התהליך, באישורו של הפסיכיאטר, קיבלה החלטה להפסיק ליטול את הכדורים. הדבר היה משמעותי עבורה, הקלה עלייה הידיעה שהיא אינה "תלויה" עוד בכדורים. הקושי להיות "מטופלת פסיכיאטרית" היווה משקל רב בבחירתה לפנות לטיפול.

ברוב המקרים ה-NLP עובד מהר. בדרך כלל כעבור 5-8 פגישות כבר ניתן להבחין בשינוי ניכר. אבל במקרה של אנה זה לא קרה. התקפי החרדה נמשכו. לאחר שמונה פגישות שהקדשתי לעבודה סימפטומטית שלא הביאו קבלות, שיניתי כיוון.

הפגישה התשיעית "עשתה את השינוי"

למפגש העשירי הגיעה אנה בחיוך גדול ובידיעה כי מטרתה הושגה, החרדה נעלמה כלא הייתה והיא היית בשלה לסיים את הטיפול. היא שיתפה אותי בכך שאיכות החיים שלה השתפרה פלאים. היא "שכנעה" אותי שגם בעתיד היא יודעת שתמשיך להרגיש רגועה ונינוחה בכל שעות היום (במילים אחרות, ללא חרדות).

אז מה היה בפגישה התשיעי שחולל את הנס הנפלא הזה?

החלטתי לשחזר עם אנה את האירוע שהוא המקור להיווצרות החרדה. שם התהליך שהעברתי לה הוא "הטבעה מחדש". מדובר בטכניקה מרתקת של NLP שנעזרת בקו זמן דמיוני ומאפשרת לתת מודע לשחזר את האירוע בו התחילה הבעיה.

נוגה רטר מדגימה תהליך טיפולי בתוכנית להכשרת מטפלים של מכללת רטר. דפנה רטר,
נוגה רטר מדגימה תהליך טיפולי בתוכנית להכשרת מטפלים של מכללת רטר/דפנה רטר

אנה חזרה לאירוע בו הייתה בת שנתיים. אימה לקחה אותה לטקס של גירוש שדים. טקס שהיה מקובל בקהילה בה חיו. האם סברה שאנה הקטנה לא תבין מה קורה שם. במהלך הטקס נכנסה האם להתקף פאניקה. גופה הגיב לכך והיא רעדה, הזיעה וצעקה. במהלך שחזור הזיכרון חשה אנה בלבל רב ומשהו בה הטיל ספקות בנכונות האירוע. למרות זאת היא הגיבה בעוצמה רגשית רבה. היא בכתה ורעדה וחשה פחד גדול, הפחד של אימה.

בתום הפגישה אמרה ללי אנה שהיא חשה ש"נפלו לה המון אסימונים", כעת היא מבינה למה התת מודע החזיר אותה דווקא לאירוע זה, שהתרחש עוד לפני שהמשפחה עלתה ארצה.

אני חסידה גדולה של הטכניקה הזו. כבר פעמים רבות נוכחתי בכוחה לחולל שינוי עמוק, לכן הייתי מאוד אופטימית גם בנוגע לאנה ועדיין היא הפתיעה אותי. שלושה ימים לאחר הפגישה קיבלת ממנה שיחת טלפון. מהצד השני שמעתי אותה זורחת. היא פתחה: "איזו הקלה נוגה, אני קמה בבוקר משוחררת, אני

מעיזה לנהוג! כולם שואלים איך אני כ"כ רגועה ולמה אני מחייכת ללא הרף ואני אומרת - הכל בזכות נוגה והקסמים שלה".

הטיפול הסתיים לפני מספר חודשים, מאז הופנו אליי על ידה מספר רב של אנשים שסובלים מחרדה. השבוע, בעודי כותבת את סיפורה של אנה, פנה אלי ידיד שלה שאמר "סיפור ההצלחה של אנה הביא אותי להחלטה להירשם ללימודי NLP ברטר".

לסיכום, NLP היא שיטה עוצמתית שיודעת איך לחולל, בין היתר, שינוי רגשי עמוק. בשנתיים האחרונות מתרבות מאוד הפניות לטיפולים רגשים. לשמחתי, NLP מוכיח את עצמו ככלי יעיל עד מאוד. עבודה עם מונחים שכה סובלים ולאחר תהליך קצר, מקבלים את שמחת החיים ואת יכולת התפקוד בחזרה, זה סיפוק שאין כמותו.

אני גאה לשתף את סיפורה של אנה, הידיעה שהיא, בכוחות עצמה, ללא כדורים, חווה כיום שגרת חיים שקטה ושקיבלה בחזרה את השליטה על חייה היא נהדרת. חשוב לי שאנשים שמתמודדים עם קשיים דומים, ישמעו סיפורי הצלחה כאלה וידעו שישנו פתרון זמין למצוקתם.

למי במיוחד את ממליצה להעמיק ב-NLP לאנשים שעובדים עם אנשים ומכוונים אותם? לעוסקים בטיפול, בהנחיה, באימון, בייעוץ, בהוראה, בהדרכה וכדומה? בעצם, אני ממליצה לכל אדם לשקול ללמוד ובהמשך להשתמש באוסף הכלים הנהדר של ה-NLP. זו ההמלצה שלי לא רק לאלו ששוקלים להתמקצע בתחום הטיפולי ו/או לעשות הסבה מקצועית. נוגה רטר מדגימה תהליך טיפולי בתוכנית להכשרת מטפלים של מכללת רטר. צילום וקרדיט: דפנה רטר.

ואיך אפשר לשמוע על זה יותר?

אם אתם רוצים לגלות את ה-NLP ויכולתו לקדם אתכם מקצועית ואישית, אני מזמינה אתכם לשיעור היכרות (מבוא) עם לימודי NLP, "טעימות NLP". השיעור הוא ללא עלות והוא מתקיים בזום. 3.5 שעות חוויתיות בהן תגלו בעצמכם כיצד זה עובד ואם לימודי NLP הם הדבר שנכון לכם!

מוגש מטעם נוגה רטר
  • עוד באותו נושא:
  • nlp

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully