וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול טבעי במערכת העיכול: כל הפתרונות שישפרו לכם את איכות החיים

מוגש מטעם מאיה נאור

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 10:25

לא מעט דברים עלולים לפגוע בתפקודה של מערכת העיכול, אך נראה שכיום יש מספיק מה לעשות כדי להקל על המצב

צרבת. ShutterStock
צרבת/ShutterStock

מערכת העיכול של האדם אחראית על מספר תהליכים הכרחיים, בראשם קליטת המזון, פירוקו והוצאת השאריות מהגוף בצורה של פסולת. הבעיה היא שלא מעט דברים עלולים לפגוע בתפקודה של מערכת העיכול (ופעמים רבות - גם איברים ומערכות אחרות בגוף), לרבות מחלות שונות ותסמינים, קצרי או ארוכי טווח. החדשות המעודדות הן שכיום יש מספיק מה לעשות כדי להקל על המצב, שחלק מרכזי מקבלים הטיפולים הטבעיים על סוגיהם.

אילו סוגי טיפולים טבעיים קיימים?

תחום הטיפול הטבעי נחשב לרחב בכל קנה מידה. ברוב המקרים התזונה מקבלת תפקיד מרכזי בתמונת הטיפול הטבעי, וזה נכון על אחת כמה במקרה של מחלות ובעיות במערכת העיכול. אם בוחנים מצבים נפוצים דוגמת ריפלוקס, צרבת, דלקת קיבה (גסטריטיס), קרוהן, קוליטיס ואחרים, ניתן לראות שהתדירות ודרגת החומרה של התסמינים שלהם עשויים להיות תלויים במידה לא מבוטלת בתפריט התזונתי של האדם. יש מאכלים שמקלים מאוד על התסמינים ומסייעים להרגעה של מערכת העיכול, כאשר יש בכך צורך, ולעומתם כאלה שעלולים להחמיר את המצב או לחולל נזק נוסף.

חשוב להדגיש שאין כאן פתרונות קסם. בחלק גדול מהמקרים חשוב ליצור שינוי מהותי בתפריט, למשך זמן, כדי לקבל את ההשפעה שמצפים לה. בנוסף, ולמרות שתמצאו המלצות על מאכלים מומלצים ו"תרופות סבתא" כלליות,ההתאמה של התפריט צריכה להיות אישית לכל מטופל או מטופלת לפי מאפייני הבעיה המופיעה אצלו, התסמינים ונסיבות ההופעה שלהם, הנתונים האישיים, המצב הבריאותי ועוד. את התפריט המאוזן והבריא חשוב לשלב עם פעילות גופנית, המומלצת עבור כל אחד ואחת בכל גיל.

טיפול במערכת העיכול לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מהווה חלק חשוב מאוד בעולם הטיפול הטבעי ועשויה להיות מועילה במיוחד במקרה של הפרעות עיכול. התפיסה העתיקה הזו מתבוננת בגוף האדם בצורה הוליסטית, תוך הנחה שיש קשר הדוק בין איברי ומערכות הגוף השונים, כמו גם בין הגוף והנפש. אחת המטרות העיקריות של הרפואה הסינית היא השבת האיזון לגוף, פנימית וחיצונית, מה שעשוי לפתור בעיות מהשורש ולספק את ההקלה הנדרשת בטווח הקצר יותר.

התזונה מהווה מרכיב חשוב מאוד גם ברפואה הסינית למערכות העיכול, כשלצד ההתאמות הנדרשות בתפריט יש מקום מרכזי לצמחי מרפא סיניים המותאמים לכל מטופל באופן אישי, להקניית הרגלי תזונה נכונים וכדומה. דיקור סיני נכלל אף הוא בתוכנית הטיפולים, בין השאר במטרה להשיב לגוף את האיזון ההכרחי עבורו. ייתכן מאוד שהטיפול יכלול המלצות כלליות לשיפור שגרת החיים, במטרה לגרום לשינויים עמוקים שילוו את האדם לתקופה ארוכה.

מהו מקומה של הרפואה המשלימה?

ניתן להתייחס לטיפולים הטבעיים ככאלה שבאים על חשבון הרפואה הקונבנציונלית, המערבית. אבל האם זה מומלץ? לא בטוח. למרות שלטיפולים דוגמת תרופות או אפילו ניתוחים יש תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים, שלכאורה מטים את הכף לעבר הטיפול הטבעי, הם בהחלט עשויים להקל על המטופל ובמידת האפשר לפתור מהשורש את הבעיה ממנה הוא סובל. לכן רבים מעדיפים שלא להוציא את הטיפולים הקונבנציונליים מן התמונה לחלוטין, אלא לשלב לצידם את הטיפולים הטבעיים.

במילים אחרות: ניתן להתבונן בטיפולים הטבעיים בתור רפואה משלימה, ולא אלטרנטיבית, וגם ככזו יש לה הרבה מאוד יתרונות. שילוב הפתרונות הטבעיים עשוי לשפר את היעילות הכוללת של הטיפול, תוך כדי שנהנים מהיתרונות הנקודתיים של כל טיפול וטיפול. הם נחשבים לבטוחים לחלוטין ואינם כרוכים בתופעות לוואי, ומכאן שהם גם פונים למכנה משותף רחב מאוד של מטופלים - לרבות ילדים, נשים בהריון, מבוגרים ואחרים שהטיפולים התרופתיים עשויים שלא להתאים להם, לגרום להם נזק או לכל הפחות להיות פחות מומלצים עבורם. אפשר לקחת בתור דוגמה נפוצה הופעה של צרבת במהלך הריון, מצב בו תרופות נפוצות (למשל, אספירין) עלולות להיות מסוכנות לאישה או לעובר.

מוגש מטעם מאיה נאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully