וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על היתר בנייה

מוגש מטעם מרכז היתרי בניה

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 13:40

חושבים על לסגור את המרפסת, להקים פרגולה, לפתוח גן ילדים או לעשות כל שינוי אחר? שינויים ללא אישור עלולים להוביל לעבירה פלילית. אז מה עושים ואיך מקבלים היתר בנייה?

היתר בנייה הוא אישור רשמי שמונפק על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה או על ידי רשות הרישוי. הוא מאפשר לכם או לקבלן שלכם להמשיך בפרויקט בנייה או שיפוץ בנכס הפרטי שלכם. האישור נועד להבטיח שהפרויקט אכן יעמוד בתקנים המקומיים לשימוש בקרקע, בייעוד ובבנייה. התקנים נועדו כדי להבטיח את שלומם של הדיירים הנוכחיים והעתידיים, ולספק אכיפה של מדיניות ייעוד ושימוש בקרקע. היתר הבנייה מתייחס בעיקר לשלמות המבנה, תברואה, קווי מים וביוב, מיגון אש ושירותי חשמל וכיוצ"ב. היתר בנייה נדרש כשאתם מתכננים לבנות מבנה חדש, להרוס מבנה קיים או להקים אותו מחדש, לשנות את הקירות החיצוניים של המבנה, בין היתר לפתוח חלון בקיר חיצוני או לסגור מרפסת, כל תוספת בנייה לבית פרטי כמו קירוי של חנייה, שינוי של שימושים, שינויים בקונסטרוקציה או באינסטלציה ועוד. כמובן שאם אתם מתכננים לעשות שינויים שמשפיעים על שטח הבניין או עוד שטחים נוספים שהם משותפים - עליכם לדאוג להיתר בנייה. חשוב מאוד - אם אינכם בטוחים מה מחייב אישור ומה לא - מוטב שתתייעצו עם מקצוען בתחום שילווה אתכם בכל השלבים עד לקבלת האישור.
הפנייה אל הוועדה תעשה בדרך כלל לאחר התייעצות עם חברה מקצועית, שיחד איתם תעברו על תוכנית הבנייה החדשה, על השלבים בדרך, על ההוצאות הצפויות, על היועצים הנדרשים וכמובן על הדרכים לקבלת היתר בנייה.

לכל בקשה להיתר נדרש להגיש תיק מידע במערכת המקוונת שיכלול מדידה טופוגרפית, תשלום לתיק מידע, מידע על המבוקש לבניה, שטחים מתוכננים גבהים ומידע על הבעלות במקרקעין.
לאחר קבלת תיק מידע עליכם להגיש תוכנית בנייה מסודרת, שכוללת תכניות חתכים וחזיתות, חישוב שטחים פרטים ומידע מפורט, כך שההגשה לוועדה לקבלת היתר בנייה תהיה בהליך קל יותר ומהיר יותר.

טרם ההגשה, נדרש לבחון את המסלול הנדרש לאור קיומם של מספר מסלולים לפי החוק :
מסלול מקוצר שהוא בדרך כלל מהיר יותר, מסלול רגיל ומסלול בהקלה שכולל פרסומים.
הרשות המקומית תדרוש מכם מסמכים ונספחים שאליו יהיו מצורפים כל הפרטים לגבי הבנייה העתידית שלם. כמו כן, עליכם לדאוג לכל הפרטים על האחראים לתכנון, לבנייה לפיקוח של הבנייה - אל תעשו זאת לבד, רצוי לעבוד עם חברה מסודרת שתעזור לכם בכל הפרטים הקטנים, כדי למנוע טעויות גדולות בעתיד שיכולות להגיע לעבירות פליליות.

לידיעתכם - ישנם תקנות פטור מהיתר אשר אינם מחייבים היתר בנייה אלא ביצוע דיווח למינהל התכנון ולרשות המקומית, המאפשרים לבנות גדר בין שכנים, מחסנים, פרגולות, שער לחניה, מתקנים פוטו-וולטאים, וכיוצ"ב. עדיף גם במסלול זה להיוועץ עם גורם מקצוע מתאים.

איך מקבלים היתר בנייה?

קבלת היתר בנייה מלווה בתהליך של כמה שלבים שצריך לבצע:

הראשון - ייעוץ. תמיד רצוי להיוועץ עם איש מקצוע שיבחן מהן הזכויות, החוקים, ההנחיות והתקנים לבקשה שלכם לבנייה על הקרקע. גם שינויים מינוריים שמצריכים היתר צריכים להיבחן כדי לבדוק עקרונית שהמבוקש עומד בהנחיות ולמנוע כמה שפחות הפתעות במהלך הדרך.

אחרי היוועצות והחלטה על יציאה לדרך, נדרש להגיש תיק מידע ולהמתין עד לקבלתו מאושר מהרשות המקומית. תיק המידע יחשוף בפניכם את כל המידע על המגרש, את המידע וההנחיות למבוקש על ידכם את קווי הבניין, השטחים, הגבהים, המידות וכל מה שמותר בעצם לבנות על הקרקע. תיק המידע מאוד נחוץ למתכננים והפיענוח שלו מאוד חשוב עוד בשלב הראשוני.

לאחר מינוי אדריכל / הנדסאי שיהיה ממונה על התכנון ועריכת הבקשה להיתר יש למנות מהנדס קונסטרוקציה. אחרי מינוי יועצים נדרש למלא את התנאים שבתיק המידע טרם הגשת בקשה להיתר. בדרך כלל דורשות הרשויות לבצע תיאומים מול המחלקות כגון אשפה, חניה, גנים ונוף, אישורים על בעלות וכיוצ"ב. את הבקשה תוכלו להגיש לאחר שכל היועצים יחתמו על ההגשה והמסמכים יועברו ויוגשו במערכת המקוונת.

היתרי בנייה. Rf123,
היתרי בנייה/Rf123

לאחר פתיחת הבקשה בוועדה ותשלום פקדון, תצטרכו לעבור בדיקה טכנית מהוועדה. בעצם נציגים מהוועדה יעברו על הבקשה שלכם ויבדקו את כל המסמכים שהגשתם. אם יש צורך - תצטרכו להשלים את הפרטים שלכם או להוסיף מסמכים. במידה והכל קשורה, תעברו לבדיקה מרחבית ולהכנת הבקשה לדיון. כשלב ראשון יישלח אליכם מפקח בנייה מטעם הוועדה אשר יגיע אליכם ויבדוק אם הבקשה שלכם לשינויים קיימת או לא קיימת בפועל כלומר אם מדובר באישור בדיעבד על בנייה שלא כדין או לא. (דרך אגב - בנייה שלא כדין הינה עבירה פלילית ולכן ניתנת אפשרות לרשות המקומית להגיש כנגדכם תביעה) ממצאי הפיקוח יועבר לרפרנט / בודק תכניות בוועדה אשר יבדוק את הבקשה לעומקה, את המסמכים המצורפים ואת השלמת הדרישות שצוינו בתיק המידע. במידה והבקשה אכן עומדת בדרישות, היא תעבור לדיון בוועדה המקומית עם המלצה: לאשר או לסרב לבקשה. אם הוועדה תחליט שהבקשה אינה עומדת בתקנות, והם יסרבו לה, הוועדה צריכה לנמק סיבותיה.

במידה והבקשה אכן תקינה, תתכנס הוועדה המקומית והבקשה תועבר לדיון אישור הבקשה בדרך כלל ניתן בתנאים. התנאים הקבועים הנדרשים (תלוי במהות הבקשה) הינם חישובים סטטיים, אישור פיקוד העורף, אישור רשות מקרקעי ישראל, תאגיד המים, אישור בטיחות אש וכיוצ"ב.

בכל מקרה, אם אינכם שבעי רצון מההחלטה או מסעיפיה, ניתנת למבקש אפשרות להגיש ערר לוועדת הערר תוך 30 מיום קבלת ההחלטה.

לאחר השלמת כל דרישות הוועדה, רשות הרישוי תבחן אם נדרש לשלם היטלי השבחה, תעביר חשבון לתשלום אגרות בנייה והיטלי פיתוח ואף ברוב המקרים תדרוש ערבות בנקאית להבטחת ביצוע תנאי ההיתר. אחרי שתשלמו את כל התשלומים ותשלימו דרישות אלו, יופק לכם היתר בנייה שיעבור לחתימות טרם העברה לידיכם.

שימו לב כי להיתר הבנייה יש תוקף ולאחר קבלת ההיתר עדיין לא ניתן לבצע העבודות ולעלות על הקרקע אלא לאחר השלמת כל הדרישות ומילוי כל הטפסים לתחילת העבודות, זהו תהליך לא פשוט, כרוך בהמון אנשי מקצוע, שלבים והוצאות - מומלץ ורצוי שתהליך כה מורכב יהיה מלווה עם חברה מקצועית שתעזור לכם בכל שלב.

מוגש מטעם מרכז היתרי בניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully