וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם צו מבנה מסוכן? מה שצריך לדעת על שיקום מבנים מסוכנים

מוגש מטעם עמית עוז

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 13:26

עמית עוז הינו קבלן רשום לשיקום מבנים באזור המרכז, החברה עוסקת בשיפוץ מעטפת בניין ושיקום מבנים מסוכנים תחת פיקוח הנדסי וייצוג מול רשויות מקומיות

לעמית עוז ניסיון רב בעבודת גובה וצוות מותאם עם אישורים ויכולת לעבוד על פיגומים ובסנפליג בצמוד לתקנים ישראלים ורמות פיקוח גבוהות.

נפגשנו את עמית עוז על מנת להבין מה זה שיקום מבנים ולקבל תמונה לגבי מצב המבנים המסוכנים בישראל ולהבין מהם הסממנים המוקדמים לכך.

מה אומר החוק על מבנה מסוכן?

החוק קובע כי על בעלי בניין להחזיקו במצב המבטיח את שלום הבעלים, הציבור והמבנים הסמוכים. במקרה של מבנה הנחשד כמסוכן, תבצע העירייה בדיקות במבנה ובמידה ותוצאות הבדיקה יגדירו את המבנה כמבנה מסוכן יוצא צו "מבנים מסוכנים" על ידי מחלקת ההנדסה האזרחית של העירייה המקומית. במקרים של סכנה מיידית, רשאית העירייה לאטום את המבנה, לפנותו או אפילו להורות על הריסתו המוחלטת.

מה זה שיקום מבנים?

שיקום מבנים מוגדר כתהליך שנועד לתקן ליקויים ונזקים מבניים, להסיר מפגעים שעשויים לאורך הזמן להוביל לנזק עתידי, לבצע פעולות לחיזוקו להארכת את חייו של המבנה ולהשיב את הנכס למצבו המקורי בהיבט הבטיחותי. פרויקטים מסוג זה מבוצעים על ידי חברות שמתמחות בתחום שיקום המבנים ובליווי ופיקוח של מהנדס בניין. בלינק הבא תקבלו מידע מורחב על שיקום מבנים.

מהו שיקום מבנים מסוכנים: ת"י 413 לעמידות מבנים ברעידות אדמה?

בשנות השבעים של המאה שעברה חוקקה ישראל מעטפת של תקנים הנדסיים לעמידות מבנים ברעידות אדמה (ת"י 413). יחד עם זאת, הנתונים מלמדים שמרבית הבניינים שנבנו בישראל עד 1980 נבנו שלא על פי דרישות התקן, לפיכך קיים סיכון גבוה לקריסתם בשעת רעידת אדמה. יתירה מכך, חלק לא מבוטל ממומחים בתחום סבורים שכמות המבנים המסוכנים גבוהה לאין שיעור מההערכות: בשנת 1987 הוכנסה רגולציה ברורה בנוגע לעמידות בניינים כנגד רעידות אדמה, לכן ההשערה היא שכמעט כל בניין בישראל שנבנה לפני שנה זו מסוכן בפוטנציה, ובפרט על רקע העובדה שאורך החיים הממוצע של בניין נע סביב ה- 80 שנה, וככול שנוקף הזמן, הולך וגדל מספר הבניינים שנבנו במרוצת המאה ה- 20 ומצטרפים לקטגוריה הבעייתית הזו.

מהם הסממנים המרמזים על הצורך בשיקום המבנה?

בהקשר זה, ראוי להבהיר שמבנה מסוכן איננו בהכרח מבנה שניכר עליו שהוא מתפורר ומט לנפול, ובמקרים רבים הסיכון להתמוטטות נסתר מהעין. עם זאת, ניתן למנות כמה סממנים העלולים לרמז על הצורך בהזמנת מהנדס קונסטרוקטור לבדיקת המבנה. פרט נוסף שחשוב להדגיש הוא שתחום שיקום מבנים שונה מענף השיפוצים, ומתמקד בתיקון ליקויי בניה בהיבט ההנדסי. בטרם עבודות השיקום נדרשת סקירה הנדסית של המבנה על ידי מהנדס בניין המתמחה בקונסטרוקציה ומחזיק ברישיון תקף. בתום בדיקת המבנה מכין המהנדס דו"ח מפורט הכולל המלצות לתיקון הליקויים שנתגלו, לרבות תכנית עבודה לקבלן. להלן כמה מהסימנים המעידים על כך שכדאי להזמין בדיקת קונסטרוקטור למבנה:

הופעת סדקים

מדובר בסדקים בעומק של 3 מ"מ המופיעים באלמנטים מבטון, דוגמת סדקים בין קורות ועמודים, כמו גם סדקים אלכסוניים המתפתחים בקירות פנימיים מעל לדלתות, בפיר המעלית, בגרמי מדרגות וכן הלאה.

שקיעת יסודות

התופעה מתבטאת בשקע או שיפוע חדש בריצוף או בקורות הבטון התומכות במבנה, או סדקים הנמצאים במגמה של התרחבות קבועה. שקיעת מבנה בקרקע עשויה להיגרם מתכנון לא נכון ואי ביצוע התאמה לסוג הקרקע, ביצוע לקויי של עבודות הביסוס והשלד, ו\או זרימת מים מתחת ליסודות בעקבות השקיית יתר של הגינה או תקלה בביוב שמתחת למבנה.

תקלה בצנרת הביוב שמתחת למבנה

במקרה של תקלה בביוב או פיצוץ בצנרת המים מתחת ליסודות הבניין, מומלץ להזמין קונסטרוקטור כדי לבדוק האם הושפעו היסודות כתוצאה מכך.

סימני התפוררות

סימני התפוררות בקירות המעטפת, בתקרות ובעמודי הבניין, שבאים לביטוי בהתנפחות ו\או התקלפות של הבטון, ברזלי זיון חשופים וחלודים המבצבצים מתוך קורות ועמודי הבטון, התרופפות והתנתקות אריחים מקירות המעטפת.

שינויים במבנה בעקבות שיפוץ

לא אחת קורה שדיירים בבניין עורכים שיפוץ בדירתם, או שמתבצעות עבודות בניה ושיפוצים בסמוך לבניין, וכתוצאה מכך מופיעים סדקים, נושרים חיפויים וכיוצא בזה. הדבר עשוי לנבוע מתזוזת המבנה במהלך השיפוצים או שבירה של קירות פנימיים המהווים חלק מהשלד של הבניין.

עמית עוז. עמית עוז,
עמית עוז קבלן שיקום מבנים באתר בנייה/עמית עוז

מה זה שיקום עמודי בטון ואיך מבצעים שיקום ועיבוי עמודים?

שיקום עמודי בטון נדרש כשמדובר בטיפול בעמודים שאינם משמשים כאלמנטים ראשיים ו\או כשרמת הנזק הנה קלה. כשדרגת הפגיעה היא בינונית עד חמורה, שאז עולה הצורך בעיבוי עמודי בטון בליווי צמוד של מהנדס בניין, בשל חשש ממשי ליציבותו של המבנה.

קיימים מספר סממנים המרמזים על הצורך בעיבוי או שיקום עמודים, הופעת כתמי חלודה וסדיקה חיצונית, התפוררות חלקי ובטון טיח וחשיפת ברזלי זיון. הטיפול בעמודי הבטון נדרש גם במקרים של איבוד מצורתו האנכית של העמוד או כשמתרחשת פגיעה מכנית נקודתית. חשוב להדגיש כי קיים שוני מהותי בין שיקום עמודי בטון לעיבוי עמודי בטון.

דוגמא למבנה מסוכן בחולון

בחודש מאי 2022 הוציאה עיריית חולון עדכון מיוחד על בניין מגורים בעיר שהוכרז מטעמה כמבנה מסוכן. מדובר בבניין המגורים בן 3 קומות, הממוקם ברחוב אבן גבירול 2 ומצוי בעבודות שיפוצים במסגרת פרויקט תמ"א 38. בניין המגורים הוכרז כמבנה מסוכן לאחר שהיחידה למבנים מסוכנים מטעם העירייה זיהתה את הסכנה הטמונה במבנה. בתום פינוי הבניין מדייריו, הוא ייאטם ותוצב בו אבטחה למשך כל שעות היממה.

דוגמא לקריסת מבנה מסוכן בחולון

בחודש ספטמבר 2021 קרס בחולון בניין מגורים ישן שהתגוררו בו 32 משפחות. יום לפני כן, פונה הבניין במהירות בשל החשש מפני הקריסה, ולמרבה המזל הסתכם האירוע ללא נפגעים בנפש. על פי ההערכות של גורמי המקצוע, ישנם בישראל עשרות אלפי מבנים ישנים שנבנו לפני למעלה מ- 50 שנה ושאינם מתוחזקים כהלכה, וגורלם עלול להיות דומה בשנים הקרובות, זאת מבלי להכניס אל המשוואה רעידת אדמה שעשויה להתרחש בכול רגע נתון.

עמית עוז: קבלן רשום מומלץ לשיקום ושיפוץ מבנים מסוכנים

עמית עוז הינו קבלן רשום לשיקום מבנים באזור המרכז, החברה עוסקת בשיפוץ מעטפת בניין ושיקום מבנים מסוכנים תחת פיקוח הנדסי וייצוג מול רשויות מקומיות.

אם יש לכם צורך בקבלן רשום למבנה מסוכן שאתם מתגוררים בו פנו לעמית עוז וקבלו פגישת ייעוץ חינם ללא עלות ושירות מקצועי ואדיב.

טלפון ליצירת קשר עם עמית עוז: 054-763-9960

מוגש מטעם עמית עוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully