וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצים עסקיים מספרים על חמישה צעדים חשובים בהקמת העסק

מוגש מטעם FRONTIS – ייעוץ עסקי

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 10:19

רבים חולמים לפתוח "יום אחד" עסק אך לא פעם הסיבה לאי הפתיחה היא פשוט חוסר ידע והבנה בפעולות שיש לבצע כדי להגשים את החלום. כל אחד ואחת יכולים להיות יזמים, אם ירצו בכך ועל אף שכל יוזמה שונה, ישנם מספר שלבים שכולם עוברים

בחור גבר איש מסמכים חושב עסקים. ShutterStock
יועץ עסקי/ShutterStock

כל עסק צריך להיות רווחי, לשאוף ללקוחות טובים ולהגשמת החזון העסקי שלו. כדי להצליח במשימה יש להכיר את הצעדים הבאים וגם להתייעץ עם אנשי מקצוע כשצריך.

לצורך הכתבה, ישבנו עם נציגי חברת FRONTIS, חברה שמתמחה בייעוץ עסקי לעסקים, חברות וארגונים כדי להבין את הצעדים שממליצים יועצים עסקיים להקמת העסק (למידע נוסף על הפעילויות הנוספות של יועץ עסקי >>> ) ולהלן התובנות.

צעד ראשון - רעיון יוצא דופן

הדבר הראשון שיש לחשוב עליו הוא הרעיון העסקי. יש לתת סיבה לפתיחת העסק, להבין מה מיוחד בו ולתאר אותו. על בעל העסק להבין בעצמו את הייחודיות של מה שהוא יוצר וגם אם נדמה שכבר יש משהו "דומה" להבין את היתרונות שהוא מביא ללקוחות שלו. ברגע שבעל העסק ידע להגדיר את הייחודיות שלו יהיה לו קל בהמשך "למכור" את המוצר או השירות שהוא מציע.

ישנן דרכים רבות ליצור ייחודיות ויתרון יחסי כשאלו יכולים להתבטא במגוון המוצרים, השירות האישי, המיתוג, האריזה ועוד. אלו שיודעים שהם מקימים עסק יוצא דופן יכולים להמשיך הלאה לעבר יצירת תוכנית עסקית. אלו אשר לא בטוחים בייחודיות שלהם, יכולים להיכנס כבר בשלב זה לתהליך של ייעוץ עסקי, להבין את היתרון שהם מביאים ולאחר מכן לבנות את התוכנית העסקית.

צעד שני - בניית תוכנית עסקית

דרך טובה לצאת לדרך תהיה הכנת תוכנית עסקית. תוכנית מקיפה מתחילה מהגדרת העסק, בחינת השוק, המוצר והשירות. התוכנית ממשיכה בניתוח SWOT שבמהלכו מגדירים את היתרונות של העסק, פורסים את החולשות, מחפשים את האיומים ומזהים את ההזדמנויות. תוכנית עסקית טובה תכלול גם חלק פיננסי מקיף ותציג תמונה ברורה של עלויות התקורה, המוצרים השונים וממנה אפשר יהיה גם לגזור את תמחור המוצר או השירות.

תוכנית עסקית יכולה להציג את התמונה המלאה והרחבה של העסק שעומד לקום או שקם לא מזמן. בעזרתה אפשר להבין סוגיות מהותיות כמו גובה המימון הנדרש, המגבלות הקיימות, ההזדמנויות שכדאי לנצל ועוד. יזמים אשר מנוסים בתחום ושכבר הקימו עסק בעבר או שעסקו בתחום בעבודתם הקודמת, יוכלו לבנות לעצמם תוכנית ואלו שלא מכירים את הנושא יוכלו לפנות אל יועץ עסקי אשר ילווה אותם בתהליך או יבנה את התוכנית עבורם. בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך רק עם תוכנית ודרך פעולה ברורה.

צעד שלישי - בחינת אפשרויות מימון

כמעט כל עסק צריך להוציא כספים לפני שהוא רואה אותם נכנסים. עסק קטן שעובד מהבית יצטרך ליצור לעצמו משרד וכמובן לחפות על אי-הכנסה בתחילת הדרך (אלא אם ברור שתהיה הכנסה כבר מהיום הראשון). כמו כן הוא יכול למצוא לנכון להוציא כספים על פרסום, הקמת אתר ופעולות שיעזרו לו להגיע ללקוחות הראשונים שלו.

כמובן לעסקים מחוץ לבית יש הוצאות הרבה יותר גדולות: שכירות, שיפוץ המקום, הוצאות על עובדים כבר מהיום הראשון, רכישת סחורה ועוד רבות. ההוצאות הראשונות יכולות להגיע לסכומים גבוהים והתוכנית העסקית מיועדת לראות את הנתונים. ברגע שברור מה העסק צריך לצורך הקמה וניהול ראשוני אפשר להתחיל לבחון את אפשרויות המימון.

זה הזמן לפנות לגורמים שונים ובהם גם הבנק, אך גם גורמים שתומכים בעסקים ושיכולים להציע מימון בעלויות נמוכות (בתוך כך קרנות, הלוואות בערבות המדינה ועוד). המימון הולך להשפיע על העתיד של העסק ולפתרון נכון יכול להבדיל בין הצלחה לבין קושי תזרימי.

צעד רביעי - הקמה והשקה

הקמת העסק מתבצעת מול רשויות המיסים כאשר יש לפנות (לפי הסדר הזה) למשרדי מע"מ, מס הכנסה ולביטוח הלאומי. אפשר לבצע את ההקמה בעזרת רואה חשבון או לפתוח לבד (אלא אם מדובר בחברה בע"מ). על העסק לשקול האם להקים עוסק פטור או מורשה כאשר לכל אופציה יש יתרונות וחסרונות וכדאי לדעת שקל לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה אך לא להפך.

לצד ההקמה ברשויות המיסים כדאי מאד לתכנן את הפעולות הראשונות ובתוך כך לשפץ את המבנה המיועד לעסק, לרכוש סחורה או חומרי גלם (תלוי בסוג העסק), לדאוג לרשת תקשורתית ולבוא בקשר עם נותני השירות השונים שהעסק יצטרך. ההשקה עצמה יכולה להתבצע עם פתיחת הדלתות והיא יכולה להתבצע לאחר שהעסק כבר עובד זמן מה.

צעד חמישי - שיווק העסק וניהול מקצועי

לאורך כל הדרך יש לנהל את העסק ולשווק אותו. גם כשנראה שהכל עובד "כמו שצריך", יש לבדוק האם התמחור נכון, האם יש הזדמנויות חדשות בשוק וכיצד להביא עוד לקוחות לעסק. גם כאשר העסק עובד יש לבחון את התוכנית העסקית, לראות האם נכון לעדכן אותה או לכתוב אחת חדשה ולמצוא את הדרך להוביל אותו למעלה. עסק צריך לשאוף להתקדם כל הזמן ולשם כך יש צורך באוסף כל פעולות אקטיביות.

עולם השיווק והניהול הוא עולם רחב ומה שנכון לעסק אחד לא בהכרח יהיה נכון לאחר. מה שכן אפשר לראות הוא שכל עסק שנמצא מול סימני שאלה, בצומת דרכים ועסק שלא מצליח להשיג את המטרות שלו, יכול להרוויח מפגישה עם המקצוענים. יועץ עסקי יכול לעמוד לרשות העסק בכל שלב וצעד ולעזור לו להתקדם למעלה לעבר המטרות שהוא מגדיר לעצמו.

מוגש מטעם FRONTIS – ייעוץ עסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully