וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעדים החשובים לפתיחת חברה בע"מ

מוגש מטעם OPAL - משרד רואה חשבון

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 10:14

חברה בע"מ היא חברה אשר מתנהלת בערבון מוגבל כשהמשמעות היא שלבעלים אחריות מוגבלת.

רואת חשבון. ShutterStock
רואת חשבון/ShutterStock

החברה היא ישות משפטית נפרדת והיא יכולה לתבוע, להיתבע, חלה עליה אחריות פיננסית ועליה לשלם מיסים. למעשה ההתנהלות של החברה עצמאית ונפרדת מבעליה, מה שמביא יתרונות רבים ובמיוחד כשמדובר בשותפות וכשישנם רווחים גדולים בעסק.

לניהול חברה יש יתרונות רבים כשאלו כוללים הגבלת אחריות, מיסוי שלרוב נמוך לעומת עוסק מורשה, אפשרות להביא משקיעים ומוניטין גבוה שיכול להקל עליה להיכנס לעסקאות ומכרזים שונים. לצד כל היתרונות הללו יש לדעת כי הליך הפתיחה מורכב יותר מפתיחת עסק וכי במסגרת הדיווחים החברה מחויבת להנהלת חשבונות כפולה.

לצורך הכתבה נפגשנו עם אחד מרואי החשבון ממשרד רואי חשבון OPAL - משרד המתמחה בליווי עסקים בפתיחת חברה על מנת להבין מהם הצעדים החשובים בעת פתיחת חברה. (למידע נוסף אודות תפקיד רואה חשבון לחברות בפתיחת החברה וניהול החשבונאי השוטף לחץ כאן)

פתיחת חברה - שלב אחר שלב

תהליך פתיחת חברה שונה מעט מתהליך פתיחת עוסק מורשה. בעוד שניתן לפתוח עסק עם רואה חשבון או לבד, במקרה של חברה חייב להיות מעורב גם רואה חשבון. כמו כן חשוב מאד להבין את ההשלכות של פתיחת החברה ולהחליט מראש שזו אכן הישות הטובה ביותר לפעול תחתה.

שלב ראשון - החלטה על סוג החברה

בתחילה יש לקבל החלטה על סוג החברה שתיפתח כשהסוג הנפוץ בישראל הוא חברה בע"מ. עלות רישום החברה עומד על אלפי שקלים ולאחר שנה יש לשלם אגרה שנתית כדי להמשיך להפעיל את החברה. בשלב זה יש לשקול את כל היתרונות והחסרונות של ההקמה, להבין כיצד החברה תתנהל ורצוי להבין את ההשלכות של הפעולה.

שלב שני - פניה לרשם החברות

לאחר שהתקבלה ההחלטה לפתוח את החברה זה הזמן להתקדם לתהליך הרישום אשר נעשה ברשם החברות. בתחילה יש לבחור שם כאשר על השם להיות פנוי ולכן כדאי לחשוב על מספר שמות אפשריים למקרה שזה המועדף כבר תפוס. את השלב הנוכחי יש לבצע בעזרת עורך דין אשר יסייע במילוי הטפסים הנדרשים, הגדרת בעלי המניות והדירקטוריונים ויכין תקנון והצהרות עליהם הוא יהיה חתום בנוסף לבעלים.

שלב שלישי - פתיחת חשבון בנק עסקי

ברגע שהחברה רשומה ברשם החברות עליה לפתוח חשבון בנק עסקי. הבנק יכול לבקש מסמכים שונים ובהם מספר ח"פ, תעודת התאגדות, תקנון חברה, פרוטוקול פתיחת חשבון בנק, מורשי חתימה וכן להגיע עם חותמת החברה. יתכן שבנקים שונים יבקשו טפסים שונים.

שלב רביעי - פתיחת חברה ברשויות

השלב האחרון לפתיחת החברה עובר ברשויות המיסים: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. יש להגיע לכל אחת מהרשויות עם מספר הח"פ, תעודת ההתאגדות ואישור ניהול חשבון בנק עסקי ולפתוח תיק ברשות. כל רשות תספק אישור לפתיחת החברה. לאחר הרישום בכל הרשויות אפשר להתחיל לפעול כחברה לכל דבר ועניין.

מעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ

אפשרות אחת היא לפתוח חברה כבר בתחילת הדרך ולנהל אותה כישות עצמאית. על אף היתרונות הרבים של ניהול זה, לא תמיד כדאי ומשתלם לעבוד כבר מתחילת הדרך כחברה ואכן אפשר לראות כי רוב העסקים פועלים תחת עוסק מורשה. עצמאיים שעובדים תחת עוסק מורשה צריכים לדעת כי יש באפשרותם לעבור ולפתוח חברה בע"מ אם יחליטו לעשות זאת.

ישנן מספר סיבות לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ. אחת מהן היא ההחלטה לצרף שותף עסקי כשהרקע יכול להיות מיזוג בין עסקים, הכנסת כספים לעסק וכל אחת אחרת. במקרה של שותפות ישנם יתרונות רבים לפתיחת חברה וזוהי אפשרות שעומדת גם לרשות עסקים קיימים. כל התרחבות של העסק יכולה להיות סיבה לבחון את כדאיות ההתנהלות תחת חברה בע"מ וכדאי להתייעץ עם רואה חשבון כחלק מאסטרטגיית הגדילה.

סיבה נוספת היא גדילה של העסק ורצון לחסוך בעלויות המס. חברה בע"מ משלמת מיסים נמוכים יחסית בעבור רווחיה כשמקבלי המשכורות צריכים גם כן לשלם מיסים בגובה המשכורת שלהם. כלל אצבע אומר כי בהכנסות שנתיות העולות על חצי מיליון שקלים כדאי לבחון את כדאיות פתיחת החברה. במקרה של עסקים בהם הרווחים גבוהים מאד, גם אם ההכנסות לא גבוהות מאד, הבעלים יכול להגיע למדרגת מס גבוהה גם אז יש לשקול פתיחת חברה.

עלויות פתיחת וניהול החברה

פתיחת חברה דורשת תשלום חד פעמי של אלפי שקלים ולאחר מכן יש לשלם מדי שנה את האגרה השנתית (העלות יכולה להשתנות בהתאם להחלטת הרשויות). מעבר לכך יש לערב בתהליך הפתיחה עורך דין המכיר היטב את התחום ושיכין עבור החברה את התקנון ויחתום על המסמכים הנדרשים. העלות לעורך הדין יכולה להיות חד פעמית ולא תמיד יש צורך בשירותיו לאחר פתיחת החברה (ולעתים יש צורך בהתייעצות נקודתית בלבד ולא בתשלום קבוע).

בנוסף לתהליך הפתיחה חברה מחויבת לביצוע הנהלת חשבונות כפולה. ניהול זה מתבצע על ידי משרד רואה חשבון שמבין בחברות והעלות גבוהה יותר מהנהלת חשבונות חד-צידית הנדרשת אצל עוסק מורשה. ניתן לשוחח עם רואה החשבון, לשמוע על ניסיונו, גישתו ולקבל הצעת מחיר לניהול חודשי. רק חברות גדולות אשר משלמות משכורות רבות זקוקות לרואה חשבון שיעבוד בחברה במשרה מלאה.

ניהול חשבונאי נכון חוסך כספים לצד ההוצאות שנחשבות לגבוהות מבחינת הנהלת החשבונות בניהול נכון ניתן לחסוך בכספים. יש לזכור כי החברה מנותקת מבעליה והיא משלמת מס בהתאם לנקבע בחוק בעבור רווחיה. החברה יכולה לרכוש ציוד, לשלם משכורות והיא תשלם מס רק על הרווחים שנותרו בסופו של דבר. הבעלים או בעלי המניות ישלמו מס בעבור המשכורת שלהם.

תכנון מס ובחינה מערכתית של כלל פעולות החברה על ידי רואה חשבון שמתמצא בחברות יובילו לחיסכון בטווח הקצר והארוך. כיוון שהחברה והבעלים מנותקים זה מזה מבחינת ההתחייבויות שלהם לרשויות נדרשת התמחות בתחום ויש צורך בבחינת כל היכולות, ההזדמנויות והחובות לרשויות במטרה להגדיל את השורה התחתונה.

מוגש מטעם OPAL - משרד רואה חשבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully