וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לבחור קורס השקעות בבורסה?

מוגש מטעם צביקה ברגמן

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 12:17

לפני מספר שנים בתקופת הסתיו טיילתי בניו יורק באזור הTimes Square-. השמיים הבהירים לפתע התקדרו ובתוך שניות החל לרדת גשם חזק. עמדתי באמצע הרחוב לבוש בחולצה קצרה וחשבתי היכן ניתן להסתתר מהגשם שהפתיע אותי

צביקה ברגמן המוח. יח"צ,
צביקה ברגמן המוח/יח"צ

אבל הגשם היה ההפתעה הקטנה שלי באותם רגעים, כי כמה שניות אחרי זה התחלתי לשמוע מכל עבר: " umbrella,Umbrella ,Umbrella". כאילו משום מקום הופיעו מוכרי מטריות שהציעו באותו רגע את מה שהיה למצרך יקר - מטריה. כמה דקות אחרי זה יצאה השמש, הגשם פסק ומוכרי המטריות נעלמו כלעומת שבאו.

ומדוע אני נזכר בזה? כי בדיוק כמו מוכרי המטריות של ניו יורק, שמנצלים הזדמנות רגעית ונעלמים כשהיא פגה, כך גם מוכרי הקורסים והחלומות למשקיעים החדשים בשוק ההון.

בכל פעם שהבורסה מתחילה לעלות, צצים מכל עבר מוכרי קורסים מסוגים שונים. מעטים מהם משובחים, אך רובם באים לגזור קופון מהזדמנות שנקרתה בדרכם, ונעלמים כלעומת שבאו ברגע שהבורסה משנה כיוון. נעלמים ומשאירים את המשקיעים עם מידע חלקי, במקרה הטוב, או מידע שגוי במקרים האחרים.

40 שנה שאני עוסק בתחום שוק ההון, ולמרות שחשבתי שראיתי הכל - אני מופתע בכל פעם מחדש. הפעם האחרונה הייתה מפתיעה במיוחד, כשבחור בן 23 קנה ספר שלי, קרא אותו ופתח קורס למשקיעים. הבחור אסף משקיעים תמימים, שבאמת רצו ללמוד להשקיע בשוק ההון ולהשביח את כספם, אבל נפלו קורבן לחובבן שניצל את תמימותם כדי להעשיר את חשבון הבנק שלו בלבד.

להבין את שוק ההון על בוריו לוקח שנים ארוכות. לחוות גל של גאות ושפל, לחוות ימים של עליות מטורפות וימים של ירידות מבהילות, להבין איך כל דבר משפיע על השווקים ולהצליח להסיק מסקנות שיסבו למשקיע רווחים וימנעו ממנו הפסדים, וכדומה - כל אלה דורשים זמן. לכן משקיע צעיר בן 23, 25 או 30, לא באמת יכול ללמד אתכם את שוק ההון, לא באמת יכול ללמד אתכם בורסה, כי הוא עצמו לא צבר מספיק ניסיון.

צביקה ברגמן המוח. יח"צ,
צביקה ברגמן המוח/יח"צ

אז החוק הראשון הוא: חפשו משקיע שנמצא הרבה זמן בשוק ההון וראה כמעט הכל. מדוע אני כותב "כמעט"? כי סיטואציה כמו הקורונה למשל, מתרחשת אחת למאה שנה, ומגה פיגוע בסדר גודל של מגדלי התאומים, קורה אחת לעשרות שנים, ולכן חשוב שמי שמלמד אתכם הוא מספיק ותיק לראות איך אירועים גדולים משפיעים על השוק, ואם לא לראות - אז לפחות לחקור את העבר ולהבין.

הדבר השני שעליכם לחפש, לפני שאתם בוחרים בקורס בנושא שוק ההון, הוא קרדיטציה של כותב ומעביר הקורס. מי מעביר את הקורס? מי כתב אותו? האם זו אישיות ידועה ומוכרת בעולם ההשקעות? האם מדובר במישהו שכתב ספר בתחום שוק ההון? האם מדובר מישהו מוכר בתחום? או שמדובר במישהו שהגיח למכור מטריה? איך יודעים? פשוט. חפשו את שמו ותעשו חיפוש בגוגל. התוצאות יספרו לכם אם להתקדם הלאה בבדיקה, או לא.

הדבר השלישי שאתם צריכים לחפש, לפני שאתם משלמים ונרשמים לקורס, הוא: לבדוק האם מעביר הקורס, מעבר לכך שהוא בעל ידע, גם יודע להעביר אותו? יש לא מעט מורים למתמטיקה או לפיזיקה שיודעים היטב את החומר אבל לא יודעים להעביר אותו. מה זה עוזר לכם אם המורה שלכם יודע את החומר אבל לא יודע ללמד אתכם? מבחינתכם זה כאילו שהוא לא יודע.

אם אתם רוצים ללמוד איך להשקיע בבורסה, אתם צריכים למצוא מנטור שיודע להסביר לכם את חומר הלימוד בצורה ברורה. ואני הייתי מוסיף גם מהנה, כי ברגע שאתם נהנים, אתם אוהבים את מה שאתם עושים והתוצאות לא יאחרו להגיע.

"טוב, אז איך נדע אם הוא יודע להעביר את המידע?", תשאלו ובצדק, ואני אתן לכם כאן טיפ קטן: תבדקו אם יש לו פודקאסט ותאזינו לו. למנטורים יש פודקאסטים מוצלחים ואתם יכולים להאזין להם חינם ולבדוק האם אתם מבינים את מה שהמנטור מספר שם. פשוט. למה לקנות חתול בשק? תאזינו לו בחינם ותחליטו. תעמידו אותו למבחן בלי שידע בכלל.

הדבר הרביעי הוא: חפשו מחיר. מי שבא "לעשות סיבוב" ולברוח, יבקש סכום גבוה בלי לתת הרבה בתמורה. מי שאוהב את מה שהוא עושה חשוב לו, מעבר לקורס, שגם תקבלו עוד ערך. תבדקו מה עלות הקורס ומה מקבלים. משקיעים חדשים שואלים "כמה עולה הקורס?" ואני אומר לכם: תשאלו קודם מה מקבלים ורק אחרי זה תשאלו כמה משלמים.

דבר חמישי - תבדקו אם יש לו אתר. תכנסו, תגלשו, תחקרו ותתרשמו. אתר ותיק ופעיל אומר הרבה.
תעשו חיפוש בגוגל על מי שמעביר את הקורס. שם טוב טוב משמן טוב.

והדבר השישי שתבדקו: האם המנטור מוכן לענות על שאלות לפני שנרשמתם לקורס? תבדקו אותו. תשלחו לו הודעה דרך האתר שמצאתם או דרך אחת האפליקציות שהוא מפעיל ותתרשמו מהיחס לפני ששילמתם. תבדקו את האדיבות, המהירות, המקצועיות והכי חשוב - את ההוגנות. תברחו מאלה שמבטיחים לכם רווחים גדולים מהר , תברחו מאלה שמבטיחים לכם להתפרנס מהר מהבורסה, להכפיל את כספכם, תברחו מאלה שמספרים לכם סיפורים שנשמעים טובים מידי.אלה בדרך כלל רוצים רק את כספכם.

למנטורים אמיתיים שיש תשוקה להעביר את הידע שלהם יש אנרגיות שלא קשורות לכסף שלכם - הם מוכנים לשתף אתכם והם רוצים שתצליחו.

השקעה בבורסה היא דרך נפלאה להשביח את הכסף שלכם וליצור הון. זה אפשרי. וכל מי שיודע את לוח הכפל ויודע לקרוא יכול להצליח - אבל יש דרך. לצערי יש הרבה אגדות וסיפורים על התעשרות מהירה שמשקיעים חדשים מולכים בה שולל.

אחרי 40 שנה בשוק ההון, כתיבת עשרות ספרי בורסה ועסקים, שתורגמו גם לשפות זרות, ולימוד אלפי משקיעים מצליחים, אני אומר לכם: יש דרך להצליח, יש דרך להרוויח. לא כל דרך היא הדרך ולכן המשימה הראשונה והחשובה ביותר שלכם היא למצוא את הקורס שייטע בכם את היסודות הנכונים צעד אחרי צעד, לאט, בסבלנות ועם הרבה אחריות וניסיון. בדיוק כמו בניין מפואר שמתחיל בכלל מקומת החניון.

אז ששת הצעדים שלכם למציאת הקורס המושלם עבור המשקיע המתחיל הם:

1. בחרו מנטור שנמצא בשוק באופן פעיל כמה עשורים.
2. תלמדו אצל מי שנחשבים מובילים. בדיוק כמו שלניתוח צריך לבחור את המומחה הכי טוב בארץ, ככה בדיוק בלימוד שוק ההון - אתם חייבים ללמוד אצל המנטור הכי טוב שתמצאו.
3. תוודאו שיש קליק. תאזינו לפודקאסט של המנטור, תקראו חומרים שכתב ותחליטו אם הוא מדבר אליכם, או מעליכם.
4. חפשו ערך. אל תחששו לשלם הרבה כדי לקבל המון. תבדקו מה מקבלים לפני כמה משלמים.
5. תבדקו את האתר שלו. תחקרו, תקראו, תעשו גוגל על המנטור הפוטנציאלי שלכם.
6. תנסו אותו. תראו שהוא מגיב לכם גם אם לא שילמתם. שימו לב אם אתם מקבלים יחס אישי או שכל מטרת התגובה של נציג המכירות, שמקבל עמלה, היא לשכנע אתכם להירשם.

בהצלחה!
צביקה ברגמן - המוח
פודקאסט בורסה והשקעות
www.sodot.co.il

מוגש מטעם צביקה ברגמן
  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully