וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'קי מצא, מומחה המס: "על המדינה לא להחשיב שהות כפויה בישראל בזמן הקורונה כזמן תושבות לצורכי מס"

בני ונונו, בשיתוף ג'קי מצא

1.11.2020 / 10:10

משבר הקורונה גרם למספר לא מבוטל של אנשים להישאר בישראל באופן כפוי, ללא יכולת לעזוב. מנהל רשות המסים לשעבר, רו"ח והמשפטן ג'קי מצא: "המדינה צריכה להתאים את התקנות למצב הקיים, ולהתעלם מזמן השהייה בישראל בזמן הקורונה לקביעת תושבות לצורך תשלום מס"

ג'קי מצא. איל יצהר,
רו"ח ג'קי מצא: "על רשות המיסים לתת מענה למצב שנוצר"/איל יצהר

במדינת ישראל תושבות לצורכי מס נקבעת בהתאם למרכז חייו של אדם. מי שמרכז חייו בישראל ייחשב כתושב ישראל לצורכי מס. על מנת לבדוק אם מרכז חייו של אדם הוא בישראל, בין היתר, יש לבחון את מקום ביתו הקבוע, מקום המגורים שלו ושל בני משפחתו, מקום עיסוקו ומקום האינטרסים הכלכליים שלו.

בדרך כלל אדם ששהה בישראל בשנת מס ספציפית מעל ל-183 ימים, או לחילופין שהה בשנת המס 30 ימים ויותר, וסך כל תקופת השהייה שלו בישראל בשנת המס והשנתיים שקדמו לה הוא 425 ימים ויותר, ייחשב האדם כתושב ישראל לצורך תשלום מס על פי הדין בישראל.

משבר הקורונה שהתפרץ בחודש מרץ השנה, גרם לאנשים רבים להישאר במדינת ישראל זמן ארוך יותר מכפי שתכננו. ישנם כאלו אשר באופן רגיל אינם משלמים מסים בישראל, כמו למשל ישראלים שנמצאים ברילוקיישן אך הגיעו לביקור או נמצאים במדינה עוד מתקופת הגל הראשון ללא יכולת לעזוב בגלל סגירת השמיים.

מומחה המס רו"ח ג'קי מצא , מנהל רשות המיסים לשעבר, וכיום הבעלים של משרד "ג'קי מצא - יעוץ מסים", טוען כי מדובר במצב שכביכול אמור להיות מובן, ולכן היו צריכות לצאת תקנות מעודכנות לצורך קביעת תושבות קבע לתשלום מס בזמן הקורונה. משום מה, רשות המסים לא התייחסה למצב או בחרה עמדה בנושא.

מצא הסביר: "ראינו התייחסות מצד רשות המסים בנוגע לדחיית תקופות בנושאי מס רבים, כמו הארכת תקופות ביחס לחישובי מס לרוכשי ומוכרי דירות, ארכה לתשלום מס שבח, דחיית תשלומי מס על הכנסות, וכן הלאה. לכל המצבים האלו ניתנה התייחסות והתאמה למצב הנתון, ואילו בעניין התושבות לא ראינו שום מענה עדיין.

"כמו שמדינת ישראל מצאה לנכון להתחשב במצבים אלו, אני צופה ומקווה שיהיה יחס שווה גם לעניין התושבות. לא יתכן שאדם הנמצא בישראל בעל כורחו, יאלץ לשלם מס בארץ רק בשל כך - זה מצב לא תקין. במדינות אחרות בעולם המצב מובן, וגם ה-OECD כבר החליט בנושא, אך בישראל ישנה התעלמות גורפת ובלתי הגיונית", הוא הוסיף.

הנחיות ה-OECD

כבר בחודש אפריל זיהו את המצב ב-OECD ופרסמו נייר עמדה, אשר הבהיר כי אין לחייב אדם אשר נשאר באופן כפוי במדינה מסוימת, לשלם מס באותה מדינה או להחשיבו כתושב אותה מדינה לצורך תשלום מס. עוד נקבע כי על רשות המסים של אותה מדינה לנטרל את תקופת השהייה הכפויה.

במדינת ישראל ככל הנראה היה מדובר בהמלצה בלבד, שכן עד היום לא התייחסה רשות המסים למצב השהייה הכפויה בארץ לצורך קביעת תושבות. כעת, אדם תושב חוץ אשר לאורך שנים שילם מסים בחו"ל ולא יכול לעזוב את הארץ בעקבות המשבר, עלול להיחשב כתושב ישראל ולהתבקש לשלם מס במדינת ישראל.

שדה תעופה. CANVA,
מומחה המס ג'קי מצא: "אנשים רבים תקועים בארץ ללא יכולת לעזוב - אין טיסות"/CANVA

"למצב זה יכולות להיות השלכות רבות. ישראלים ברילוקיישן שמרכז חייהם נמצא במדינה אחרת, אך בעקבות הקורונה נאלצו להישאר בישראל מעל ל-183 ימים בשנה זו, לפי פרשנות דווקנית יאלצו לשלם מס במדינת ישראל. האם מדובר בדבר הגיוני? כמובן שלא", טען ג'קי מצא.

"ברור שיש קריטריונים נוספים כמו אינטרסים כלכליים בישראל, נכסים בבעלותו של האדם בישראל וכו', אשר מהווים חלק חשוב במבחן מרכז החיים, אך עדיין צריכה להיות הבהרה של הנושא על ידי רשות המסים - והעמדה צריכה להיות זהה לזו של ה-OECD. זוהי עמדה שבאה למנוע, בין היתר, מצב שבו אדם ייחשב תושב מדינה כלשהי, בגלל דיניה הפנימיים של אותה מדינה, בעקבות שהייה כפויה בזמן הקורונה".

רשות המסים: טוענת כי הנחיות ה-OECD אינן מחייבות

לטענת רשות המסים הישראלית ההנחיות של ה-OECD אינן מחייבות, כלומר מדינת ישראל לא צריכה להתאים את התקנות או התנאים לקביעת תושבות לצורכי מס לעמדתו של הארגון. עם זאת, מטעם חברותה של ישראל ב-OECD, ניתן לטעון כי התקנות מחייבות גם אותה.

נכון להיום, למרות שעברה מעל חצי שנה מאז שחרור העמדה של הארגון, במדינת ישראל לא שונו התקנות. כעת נשאר מצב נתון בו רשות המסים יכולה לטעון כי אדם "שנתקע" בארץ הוא למעשה תושב ועליו לשלם מס בישראל - מה שיכול להוביל לתשלום מס כפול על אותה הכנסה.

ראיית חשבון. CANVA,
רו"ח והמשפטן ג'קי מצא: "על רשות המסים להבהיר מה הסטנדרטים לקביעת תושבות"/CANVA

רו"ח מצא מפרט: "רשות המסים מתעקשת לשמור על המדיניות הנוכחית מבלי הקלות זמניות, ומצידם טוענים כי יבחנו כל מקרה לגופו. עם זאת, מן הראוי שיפרסמו הצהרה ברורה בנושא, ויסבירו בדיוק מהו תחום ההתחשבות".

מצא טוען כי "האם אדם שמשלם במשך שנים מס בחו"ל וכעת נמצא בישראל בלית ברירה, אך יש לו קשרים חברתיים ואינטרסים כלכליים או נכס בישראל צריך לשלם מס גם פה? מהם הקריטריונים לפיהם תתקבל ההחלטה בכל מקרה? חייבים לתת הבהרה".

ג'קי מצא סיכם את דבריו: "אני מאמין שהדבר הנכון הוא לנטרל את תקופת הזמן של השהייה הקבועה כאשר מחליטים על תושבות ישראלית לצורך חישוב מס. זוהי הדעה המקובלת ברוב מדינות ה-OECD ואין סיבה שמדינת ישראל תהיה יוצאת דופן. רשות המסים התייחסה למצבים שונים שנוצרו בעקבות המשבר - עליה להתייחס גם למצב זה בכובד ראש ובהתחשבות".

בני ונונו, בשיתוף ג'קי מצא
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully