וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי דירה מוזנחת של חולי סכיזופרניה אגרנים

בשיתוף שי פינוי מבנים

5.11.2020 / 13:09

חולי סכיזופרניה אוגרים לעיתים חפצים בצורה הפוגעת באיכות חייהם ומסכנת את בריאותם ואת הסביבה. כדי לעזור בפינוי הדירה ונקיונה כדאי להעזר בחברה המתמחה בכך וידעת לפנות ברגש

שי פינוי דירה. יח"צ,
שי פינוי דירה/יח"צ

אנשים הלוקים בסכיזופרניה מייצרים סוג של קשר עם חפצים ואוגרים אותם גם כשאין בהם צורך ממשי, דבר העלול במקרים רבים לסכן את חייהם. וכך כשמדברים על סכיזופרניה לעיתים מתווספת לכך גם בעיית אגירה. מדוע חולי סכיזופרניה מוצאים בחפץ צורך עז כל כך וכיצד זה תורם להם, אם בכלל? מה צריך לדעת בכדי שזה ייפסק? בעוד רוב האנשים נטו בעבר לחשוב כי מדובר בהתנהגות יוצאת דופן אבל לא מזיקה היו כאלה שהתייחסו לבעיית האגירה כהשלכה ישירה לOCD - הפרעה טורדנית כפייתית שקשורה גם בסכיזופרניה.

קווים לדמותו של אגרן סכיזופרני

מבדיקות ומחקרים רפואיים שבוצעו בשנת 2012 עולה כי אנשים הסובלים מסכיזופרניה מוצאים באגירה עיסוק ועניין לכל דבר. כאמור, חולי סכיזופרניה אוגרים חפצים באקראי מבלי משים לב מה צריך ועל מה אפשר לוותר כאשר ההסבר להתנהגותם קשור במילוי תשוקה חסרת משמעות לחפץ הבלתי נחוץ. זו יכולה להיות אשפה אקראית הנאגרת ללא מחשבה מוקדמת כך שהאדם הלוקה במחלה אוגר ומתקשה מאוד להיפרד מכל חפץ וחפץ שהוא אוסף. התוצאה? בית מוצף באשפה, פסולת וחפצים העלולים בסופו של דבר לפגוע באיכות חייו של החולה, לסכן אותם וגם לפגוע בסביבתו
.

שי פינוי דירה. יח"צ,
שי פינוי דירה/יח"צ

מהם התסמינים להזנחה שמקורה באגרנות סכיזופרנית?

"ישנו קשר בין המחלה לבין מצב בו דירת החולה מצויה בהזנחה גדולה וכן, יש קשר ברור ומובהק בין אגירה לבין המחלה", מציינת ד"ר קרולין רודריגז חוקרת ודוקטורנטית במרפאה להפרעות חרדה בבית חולים הפסיכיאטרי בניו יורק. כמו כן מוסיפה רודריגז כי "יש כל מיני סוגי אגירה וחלקן קשורות לסכיזופרנים הנוטים לדמיין כי מישהו רוצה לקחת מהם חפצים אישיים וכך נאחזים בחוזקה בכל דבר ומסרבים להיפרד ממנו.

אנשים הסובלים מסכיזופרניה סובלים בין היתר גם ממחשבה שאינה מאורגנת וזה בא לידי ביטוי בחוסר יכולת לטפל ברוכשם האישי, לזרוק מה שלא צריך, להחליף בגדים ולתחזק את הבית והתוצאה? חיים שאינם חיים תחת טרור חפצים המקיפים אותו ומונעים ממנו לקיים חיים נורמטיביים ככל האדם.
"האדם הסובל מסכיזופרניה סובל מבעיה אימפולסיבית כפייתית והוא פועל לרוב ללא מחשבה הבאה לידי ביטוי גם בדחף לרכוש מוצרים שאינם נדרשים ואז לשמור עליהם מכל משמר גם אם אין להם ערך או מטרה.

"במצבים מהסוג הנ"ל החולה שחרד מאוד לעצמו ולחפציו מנתק את הקשר עם העולם החיצוני ובין המתנתקים משלמים מחיר לא פשוט גם בני המשפחה שאוהבים אותו ואין בידיהם את הכלים לסייע".

למה בני משפחה של אדם הסובל מאגירה לא יכולים לסייע לו?

כפי שנוכחתם להבין, מצב שבו אדם הסובל מסכיזופרניה חי בתנאי הזנחה יכולה להעמיד את בני המשפחה במצב מבעית במיוחד. מצד אחד יקיריהם סובל מהרס אישי ומצד שני אין להם מושג כיצד לשים לזה סוף. המשפחה מאוד רוצה לסייע אבל איך אפשר לעשות זאת כשהאדם עצמו אינו מזהה את הבעיה? אין ספק כי זהו מצב מאוד מתסכל עבור בני משפחה הנותרים חסרי אונים אל מול הבעיה הקשה.

בני המשפחה אשר אוהבים את בן משפחתם הסובל מהבעיה הנתונה ינסו לעזור, הם לעיתים אף ייכנסו לעימות וזאת הטעות הגדולה, אומרת ד"ר רודריגז. במצב הנ"ל מה שיקרה הוא שהאדם שחי בתנאים המסוכנים כל כך יחשוש עד שיתגונן ויסלק כל מי שירצה בטובתו.

חיים בצל ההזנחה - סכיזופרנים אגרנים

זה לא רק להיכנס ולפנות חפץ ממקום אחד, מסתמן כי אדם הסובל מסכיזופרניה לא מחליף את בגדיו, קונה ולא נפטר משום חפץ וכך מבלי להרגיש הופכת הדירה שלו למפגע תברואתי מסכן חיים. מה אפשר לעשות? בדיוק כאן חשוב מאוד למנות אדם מתאים שיחולל שינוי שהוא הרבה מעבר למינורי וכאן נכנס מפנה דירות מקצועי לתמונה. בדיוק כאן כל מה שאתם צריכים זה מפנה שלא רק חדור מטרה אלא גם מחובר לרגש, רואה את כל התמונה מראש ומבין מי מהחולים אכן רוצה בעזרה ועם מי צריך "ללכת בין הטיפות".

שי פינוי דירה. יח"צ,
שי פינוי דירה/יח"צ

איך אפשר בכל זאת לעזור לבן משפחה סכיזופרן שחי בתנאי הזנחה?

בן המשפחה האהוב הסובל מבעיית הסכיזופרניה גדוש בפסולת, הוא לא יכול לנקות את זה לבד, השירותים וחדר המקלחת מזוהמים, הבגדים ערומים בערמה גדולה בכל פינה. הוא לא מתקלח, בקושי אוכל ובטח שלא ישן כי אין מקום ראוי לכך. הבית עצמו סגור, התריסים גדושים באבק ובעוד חייו הולכים ונעלמים אל מול עיניהם של בני משפחתו מסתמן כי הוא לא שם לב לכך ובסופו של דבר מאבד שליטה על חייו.

כפי שהבנתם, בני המשפחה ירצו לסייע אבל לא יידעו איך ונוכח הנתק ייווצר ריחוק שיתבטל בזמן שבן המשפחה החולה יידרש להתאשפז בבית החולים או אז יתגלו המראות הקשים. במצב הנ"ל בני המשפחה ייגשו להביא לבן משפחתם החולה חפץ או בגדים להחלפה ואז יגלו את הריחות והמראות הקשים.

מי מפנה דירות של סכיזופרנים אגרנים?

בזמן שכלו כל הקיצין ונדמה כי אין יותר דרכי פעולה בכדי לפתור את המצב העגום כל מה שצריך זה מפנה דירות מקצועי שיודע לגשת אל הבעיה, להסתכל על הדברים מהמקום האמיתי והרגיש ולנתק את המצב מסכן החיים באמצעות הרגש, הכלים המקצועיים ומיומנויות הפינוי שצבר עם השנים.

שי פינוי דירה מפנה דירות מזוהמות ומוזנחות בעל שם ומוניטין של 25 שנה ויותר מגיע אל הדירה ובעיקר מקשיב לכם או לאדם המתגורר בדירה. "כשאתה מקשיב למישהו שיש לו מה להגיד המלאכה הרבה יותר פשוטה", מציין שי פינוי דירה ומגלה לנו את הסוד הגדול ביותר להצלחה סובלנות וסבלנות עד אין קץ בכל סוגי הפינויים.

איך מפנים דירות מוזנחות של אדם הלוקה בסכיזופרניה?

"חשוב לזכור כי כל אדם הוא עולם", מציין שי. "מעבר למיון החפצים, התכולה, אריזת הבגדים ושליחתם לכביסה המלאכה אכן מרובה אבל חייבת להתבצע מכל הלב ובעדינות רבה. בתום המיון, ניקוי המקרר, התנור וכל שאר חלקי הבית חשוב לבצע חיטוי בכלור וזאת בכדי שיהיה ניתן לסלק כל זכר של המראות והריחות הקשים שנתקעו במרצפות עצמן והתוצאה? מדברת בעד עצמה.

ההקשבה לאדם הסובל מהבעיה קריטית מאוד ולכן חשוב למצוא את הדרך הברורה איך להראות לאדם הסובל מהבעיה כיצד אגירה יכולה למנוע ממנו לא מעט דברים. זה צריך להיעשות בכבוד ובטח לצד רגישות רבה.

אחד מהדברים שתמיד אפשר לדבר עליהם קשור בנכדה או נכד שרוצה לבוא לבקר ולא יכולה וכשמראים זאת לסבתא או לסבא הסובלים מהבעיה. שימוש בטיפ הזה הינו הכרחי היות והוא בהחלט יכול לפתוח ערוץ תקשורת בין בני המשפחה לבין האדם החולה שמתגעגע "אבל אין לו אפשרות לארח את הנכד החפץ לפגוש בו".

בסיכומו של דבר, כאשר משתמשים ברגש הדברים יכולים להיות פשוטים יותר וכן לסייע לבני משפחה המתגעגעים לחולה האוגר ללא אבחנה ונראה כי מנוהל קשות על ידי החפץ המאיים על חרותו.

רוצים לעזור לבן משפחה הלוקה בסכיזופרניה וחי בתנאי הזנחה קשים מנשוא? ניסיתם את כל האפשרויות ונקטתם בלא מעט פעולות אך כלום לא עזר? זכרו, אתם לא באמת צריכים להתמודד עם זה לבד! הגיע הזמן להרים את הכפפה ולתת למומחים לסייע לכם להוציא את בן המשפחה האהוב ממעגל האגירה והסכנה לפני שיהיה מאוחר מדי.

עוד כתבה בנושא: בלי זכרונות רעים: כך תפנו דירה שעברה בירושה בנוחות

בשיתוף שי פינוי מבנים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully